Tuesday, August 25, 2009

Pindah

Sekarang tepat jam 5.00 petang... Ini kali terakhir aku log in guna PC di Fakulti Pengurusan Teknologi. Mulai esok aku akan bertukar opis.. Aku akan berpindah ke Pejabat Antarabangsa... so, bererti aku akan duduk di kampus induk.. Mus bersorak sakan bila kukhabarkan berita ini... Aku pulak, perasaan bercampur baur.. gembira ada sedih pun ada.. tapi, pindah opis ni tak ler sesedih pindah negara... aku dah alami kesedihan yang lebih perit masa nak tinggalkan notts dulu, so this time rasa cam besar kuman jer...

so, nantikan berita terbaru di opis baru pula...

Monday, August 24, 2009

SALAM TAKZIAH WAN RUKAIDA

Dalam kesibukan dan kegembiraan kita menyambut Ramadhan, ada hati yang sedang berduka, ada jiwa yang sedang lara...

Salam takziah buat Wan Rukaida yang kehilangan ayahanda tersayang tanggal 21 Ogos 2009 (Jumaat) jam 9.25 malam waktu UK. Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepadaNya jugalah kita dikembalikan.. Didoakan agar roh Allahyarham dicucuri rahmat dan semoga Wan tabah menghadapi dugaan Allah ini...

Buat Farah...
semoga tahun ini merupakan tahun terakhir Farah berpuasa di UK, Insya Allah tahun depan boleh temankan mak di Malaysia... dapat akak selami perasaanmu Farah... hati mana yang tidak terusik mengenangkan inilah tahun pertama berpuasa dan beraya tanpa seorang lelaki yang bernama ayah... Mujur juga Allah melimpahkan rezeki buat farah kerana dapat bersama2 ayah dan mak menyambut puasa dan beraya di Notts tahun lalu..

Buat kakcahaya...
setiap kali menjelang Ramadhan, memang hati ini sering disapa kesayuan... memang saban tahun menyimpan azam, pelbagai azam, memperbaiki yang kurang baik, menampal yang berlubang, menghias yang kurang cantik.. namun sifat manusia kadang kala disapa alpa... mujur ramai sahabat2 di sekeliling yang sering ingat mengingatkan... Mudah2an Ramadhan kali ini lebih bermakna buat kita semua...


Sejujurnya, walau hati masih dipaut duka kerana terpaksa meninggalkan bumi England lebih awal dari jangkaan, namun banyak hikmat tersirat di sebalik kepulangan... Kesihatan ayahanda dan bonda yang tidak begitu menentu kebelakangan ini, membuatkan kami bersyukur dapat bersama mereka, melihat mereka di depan mata saban waktu dan ketika... itu yang lebih penting dalam hidup kami.. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kami... Mudah2an ada rezeki di lain kali untuk kami ke sana lagi... Insya Allah...

Saturday, August 22, 2009

Ramadhan Al-Mubarak

22 Ogos 2009 (Sabtu)

seluruh umat Islam di Malaysia menyambut 1 Ramadhan pada hari ini... Semoga Ramadhan kali ini akan dapat meningkatkan lagi keimananku...

Ya Allah, tiada apa yang lebih berharga dalam kehidupan ini melainkan hidup di dalam keredhaanmu Ya Allah... Aku mengimpikan sebuah keluarga yang bahagia dan harmoni... Semoga aku berjaya mencapai impianku untuk menjadi seorang isteri Solehah di sisi suaminya dan menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anakku... Amin....

Friday, August 21, 2009

Sketsa Bulan Puasa

4 hari sebelum RAMADHAN

Isteri : Hubby, weekend ni kita sambut puasa kat rumah mak Ayang je bi...

Suami : Kenapa plak yang?

Isteri : Iyelah.. kan weekend ni adik2 ayang suma balik rumah mak ayang... so, kita pun balik jugaklah ye bi...

Suami : Eh! mana boleh yang... mak/bapak abi suruh balik rumah mak minggu nie sebab buah2an dah masak kat kebun tu, nanti bulan puasa sape yg nak makan buah2an tu, dah membazir pulak...

Isteri : tapi bi, mak ayang nak sangat ayang sambut puasa di rumah mak...

Suami : Kita kena hormat orang tua abi yang... bukan ker Dr. Fadzilah Kamsah selalu pesan, kita perlu menjaga keharmonian berumahtangga... Hati orang tua perlu dijaga, jangan membantah kehendak atau permintaan mereka kerana merekalah kita ada di dunia ini...

Isteri : Iyelah bi... syurga seorang isteri terletak di bawah kaki suaminya... ayang ikut abi...
(sambil menelan air liur kerana terpaksa melukakan hati ibu kandungnya buat ke ratusan kalinya...)



1 HARI SEBELUM RAMADHAN

Isteri : raya ni turn balik mana dulu ye bang?

Suami : balik rumah mak sayalah, mana lagi...

Isteri : tapi bang, mak saya suruh kita balik rumah mak dulu...

Suami : mak saya pun nak kita balik rumah mak dulu....

Isteri : yelah bang, saya ikut abang jela...
(mengalah lagi buat ke ratusan kalinya....)

Friday, August 7, 2009

Hadith Rejab Bulan Allah, Sya’ban Bulan Nabi

Soalan: Saya keliru mengenai hadith yang selalu disiarkan oleh media kita apabila datang bulan Rejab dan Sya’ban:“Rejab bulan Allah, Sya`aban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”, ada kata sahih, ada kata bukan, tapi ramai juga penceramah yang selalu baca. Apakah kedudukan hadith ini sebenarnya?





Jawapan: Ini adalah hadith palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha`if, m.s. 95, Syria: Maktab al-Matbu`at al-Islamiyyah)

Nama penuhnya Ibn Jahdam ialah `Ali bin `Abdillah bin Jahdam al-Zahid. Beliau meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadith palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-`Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173,Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah) .




Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut: Ada beberapa golongan yang membuat hadith palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi). Mereka ini membuat hadith palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka. Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadith mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. AlhamdulilLah. (Ibn al-Salah, `Ulum al-Hadith, m.s. 99, Beirut: Dar al-Fikr al-Mu’asir)




Golongan penceramah, imam, khatib, dan media massa hendaklah berhati-hati agar tidak menjadi agen penyebaran hadith-hadith palsu mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut. Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H): Hadith-hadith mengenai solat Raghaib pada jumaat pertama bulan Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullah s.a.w. Begitu juga semua hadith mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu adalah dusta ke atas Nabi s.a.w. Demikian juga hadith-hadith mengenai solat pada malam Nisfu Sya`aban (kesemuanya adalah palsu). Solat-solat ini direka selepas empat ratus tahun munculnya Islam (Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).

Allah Lebih Mengetahui
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Thursday, August 6, 2009

Dinner Lagi...

video

video

Malam Mesra KSKUiTTHO

Malam Mesra KSKUiTTHO atau nama ringkasnya Dinner UTHM telah diadakan pada 31 Julai 2oo9 yang lalu di Hotel Prime City, Kluang...
aku dan hubby decided tuk naik bas je ke hotel, malas nak drive... bas yg dijangka bertolak jam 7 malam, akhirnya meninggalkan UTHM jam 7.20 malam, dan berhenti solat Maghrib di Masjid yang terletak tidak jauh dari Pekan Air Hitam.. Kami sampai di hotel, tepat jam 8.30 malam..
goodies untuk para tetamu...
Gambar2 sekitar majlis tak banyak sebab aku tak kelek NIkon... saaaaaaaaaaaaaangatla menyesalnyer!!! sebab aku tak sangka plak ada artis artis undangan.. ingatkan makan makan gitu gitu jerk... hehehe...
Artis undangan pada malam ini ialah Shahri (AF2) dan Ziela dari AF4... Juga Along dari kumpulan Cham Raja Lawak dan Angah juga dari Raja Lawak (1st season)... gambar diambil dari skrin besar... meja jauh dari pentas, so malas nak bangun... gaya si along ni sebijik macam mawi ler... cuma mawi lagi tinggi, lagi tonggek dan lagi hensem.. hahaha Majlis berakhir jam 12 lebih... satu lucky draw pun tak melekat kat kami... huhuhu... memang tak bertuah la...
Satu hari di kantin sekolah...

B : Awak bawak bekal aper hari nie?

A : Ada laa.. tak boleh cakap...

B : Alaa bagitau laa... bagitau laa...

A : Ha yelaa... bekal burger...

B : Uish sedapnya... nak sikit!...

A : Ala awak bawak lah sendiri...

B : Kita tak bawak bekal...

A : Awak suruh la mak awak masak...

B : Mak kita taknak...

A : Awak buatlah sendiri...

B : Kita tak pandai...

A : Ha yela yela ... nah la...

B : Terima kasih...

A : Eh! banyaknya awak makan... dah tinggal separuh dah burger kita...

B : Alaa... sedap la... sebab tu kita makan banyak...


(A= Ahmad)
(B=kawan Ahmad)

Ketawa terbahak2 aku mendengar criter si Ahmad nie... Ahmad memang selalu bawak bekal burger... kawan2 dia mmg suka 'paw' burger dia... sampaikan kadaang2 Ahmad taknak bgtau, dia bawak bekal aper, sebab mesti kena 'paw' punyer... kadang2 tu plak, me'round' burger tu dari satu mulut ke satu mulut... sampai semula kat AHmad dah tinggal suku jerk... tapi, satu yang bagusnye si Ahmad nie.. sangat baik hati... kalau orang mintak, mesti bagi!... Ahmad... Ahmad... Be a good boy ye nak.... I luv u so much!!!.. walaupun selalu kene marah, tapi kaulah penghibur hati ibu...

Wednesday, August 5, 2009

Gula oooo gula...

Jumaat : 31 Julai 2009

A : Malam tadi aku carik gula, satu Peserai takde gula la!

B : Eh! Kat Parit Raja banyak gula!.. Camne ko kata takde gula pulak...

A : Ntah la , mana le aku tau... puas aku pusing2 suma kedai malam tadi... gula habis terus!...

Si L yang mendengar perbualan mereka, mengangguk setuju bahawa di Parit Raja memang masih byk gula sebab baru semalam si L nampak gula tinggi menimbun kat kedai Evergreen tu...

Isnin : 3 Ogos 2009 (Di Parit Raja)

X : "Eh! gula takde yea... Akak dah masuk byk kedai, tapi suma kedai kata takde gula... dah abis.."

L : "Ye ke kak?"

X : "Ya.... akak dapat 2 peket je kat kedai runcit kecik kat sebelah sekolah sana, tak pernah pernah akak pegi kedai tu... pastu hari ni akak suruh anak akak lak yg pegi beli, cuma dapat 1 peket jerk... "

L : "Ish ye kak... Kritikal nie kak..."

Untuk mengesahkan berita, si L (aku ler tuuu) pegi la ke kedai tmpt aku selalu belanja barang2 dapo (Evergreen)...

L : "Dik, gula takde ye dik!"

G : "Gula habis la kak.. dah 2 hari takde bekalan gula... Saya dah call supplier, supplier pun kata bekalan gula takde..."

L : "Ntah ntah supplier sorok gula tak?.. Nanti dekat dekat nak raya, derang kluarkan gula, pastu naikkan harga..."

G : "Ntah la kak... tak tau la saya..."

Si L cepat2 menelefon ibu mertuanya yang mempunyai bekalan gula yang sangat sangat banyak lantaran baru lepas buat kenduri kat rumah... most of tetamu yang datang, sedekah gula kat mak.. so, bekalan mak memang banyak...

L : "mak... gula mak tu jimat jimat sikit yea mak.. sesak sesak nanti boleh la kami ngecek gula mak... "


Itulah kemelut di Malaysia sekarang nie... di tempat2 lain aku tak pasti.. dalam paper pun lom nampak apa2 berita lagi... tapi semalam kat tv dah masuk dalam berita... dan di sekitar parit raja dan batu pahat aku rasa dah mula terasa bahang ketiadaan gula...

Semalam di Wellward Pt Raja, setiap seorang pelanggan hanya dibenarkan membeli sepeket gula sahaja.. Manakala pelanggan yang membeli barang2 lain dibenarkan untuk membeli dua peket gula...

any comment? hehehe...

Monday, August 3, 2009

Amalan-amalan berkaitan Kelahiran Cahayamata

Amalan-amalan berkaitan dengan kelahiran cahaya mata mengikut Sunnah Rasulullah s.a.w.:

1- Azan dan iqamah di telinga bayi yang baru dilahirkan:
Hadith yang berkaitan dengan dua perkara ini adalah hadith yang lemah dan tidak kuat untuk dijadikan hujah dalam amalan ini sebagaimana yang telah dijelaskan oleh al-Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani rahimahullah.
[Lihat Silsilah al-Ahadith al-Da'ifah karangan al-Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani; nombor 321dan 6121.]

2- Meminta Allah Ta’ala memberikan perlindungan kepada bayi:
عن ابن عباس قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعوذ الحسن والحسين يقول أعيذكما بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة ومن كل عين لامة.
[Hr al-Tirmizi Kitab al-Tibb, Bab Ma ja’a fi al-ruqya min al-‘ain, No 1986; dan Abu Daud, Kitab al-Sunnah, Bab fi al-Quran, No. 4112. Dihukum Sahih oleh al-Albani, antara lain dalam Sahih Sunan al-Tirmizi No 2060.]
Maksudnya: Maksudnya: Daripada Ibnu Abbas katanya 'Rasulullah sering meminta perlindungan untuk Hasan dan Husain dengan berkata "Aku melindungkan engkau berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada semua syaitan dan serangga atau binatang berbisa serta daripada semua pandangan mata yang memudharatkan. "

Perhatian: untuk bayi lelaki dibaca (U‘izuka) manakala untuk bayi perempuan dibaca (U‘izuki)

3- Mendoakan keberkatan untuk bayi:
عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُؤْتَى بِالصِّبْيَانِ فَيُبَرِّكُ عَلَيْهِمْ وَيُحَنِّكُهُمْ.
[Hr Muslim, Kitab al-Adab, Bab Istihbab tahnik al-maulud ‘inda wiladatih, No 4000.]
Maksudnya: Daripada Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. sering dibawa kepadanya bayi-bayi lalu Baginda mendoakan keberkatan untuk mereka dan mentahnikkan mereka.
* Jadi berdasarkan hadith ini sekiranya bayi itu lelaki, boleh dibaca seperti berikut:
اللـّهُمَّ بَاركْ فِيْهِ.
Maksudnya: Ya Allah berkatilah dia.
* Manakala sekiranya bayi itu perempuan dibaca seperti berikut:
اللـّهُمَّ بَاركْ فِيْهَا.
Maksudnya: Ya Allah berkatilah dia.
Perhatian: untuk bayi lelaki dibaca (fihi) manakala untuk bayi perempuan dibaca (fiha).

4- Mentahnikkan bayi:
عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُؤْتَى بِالصِّبْيَانِ فَيُبَرِّكُ عَلَيْهِمْ وَيُحَنِّكُهُمْ.
[Hr Muslim, Kitab al-Adab, Bab Istihbab tahnik al-maulud ‘inda wiladatih, No 4000.]
Maksudnya: Daripada Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. sering dibawa kepadanya bayi-bayi lalu Baginda mendoakan keberkatan untuk mereka dan mentahnikkan mereka.
[Tahniik ialah: Mengunyah atau melumatkan makanan manis (khususnya kurma) kemudian meletakkannya di dalam mulut bayi pada langit-langitnya. .Tahniik dengan mengunyah adalah khas untuk Nabi s.a.w. Bagi orang lain, cukuplah sekadar melumatkan kurma dengan sedikit air lalu diletakkan pada langit-langit bayi berkenaan.]

5- Sembelih Aqiqah:
عَنْ سَمُرَةَ بْنِ جُنْدُبٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُلُّ غُلَامٍ رَهِينٌ بِعَقِيقَتِهِ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ وَيُحْلَقُ رَأْسُهُ وَيُسَمَّى.
[Hr al-Nasa’i, Kitab al-‘Aqiqah, Bab Mata ya’iq, No 4149; dan Abu Daud, Kitab al-Dahaya, Bab al-‘Aqiqah, No 2455; dan Ibnu Majah, Kitab al-Zabaih, Bab al-‘Aqiqah, No 3156. Dihukum Sahih oleh al-Albani antara lain di dalam Sahih Sunan al-Nasai no. 4231.]

Maksudnya: "Semua bayi tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih bagi pihaknya pada hari ketujuh kelahirannya, dan dicukur kepalanya dan diberikan nama.
* Berapa ekor?
أَنَّ أُمَّ كُرْزٍ أَخْبَرَتْهُ أَنَّهَا سَأَلَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْعَقِيقَةِ فَقَالَ عَنْ الْغُلَامِ شَاتَانِ وَعَنْ الْأُنْثَى وَاحِدَةٌ وَلَا يَضُرُّكُمْ ذُكْرَانًا كُنَّ أَمْ إِنَاثًا.
[Hr al-Tirmizi, Kitab al-Adahi, Bab Ma ja’a fi al-‘aqiqah, No 1435; dan al-Nasa’i, Kitab al-‘Aqiqah, Bab Kam yu’aq ‘an al-jariah, No 4146-4147; dan Abu Daud, Kitab al-Dahaya, Bab Fi al-‘aqiqah, No 2451; dan Ibnu Majah, Kitab al-Zabaih, Bab al-‘Aqiqah, No 3153. Dihukum Sahih oleh al-Albani antara lain di dalam Sahih Sunan al-Tirmizi no. 1516.]
Maksudnya: bahawa Ummu Kurz telah memberitahunya bahawa beliau telah bertanya Rasulullah s.a.w. tentang aqiqah lalu Baginda bersabda, “Bagi pihak anak lelaki dua ekor kambing biri-biri dan bagi pihak anak perempuan seekor kambing biri-biri. Tidak kisah sama ada jantan atau betina.”
* Masa sembelih?
Masa yang terbaik ialah pada hari yang ketujuh:
عَنْ سَمُرَةَ بْنِ جُنْدُبٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُلُّ غُلَامٍ رَهِينٌ بِعَقِيقَتِهِ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ وَيُحْلَقُ رَأْسُهُ وَيُسَمَّى.
[Hr al-Nasa’i, Kitab al-‘Aqiqah, Bab Mata ya’iq, No 4149; dan Abu Daud, Kitab al-Dahaya, Bab al-‘Aqiqah, No 2455; dan Ibnu Majah, Kitab al-Zabaih, Bab al-‘Aqiqah, No 3156. Dihukum Sahih oleh al-Albani antara lain di dalam Sahih Sunan al-Nasai no. 4231.]
Maksudnya: "Semua bayi tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih bagi pihaknya pada hari ketujuh kelahirannya, dan dicukur kepalanya dan diberikan nama.
Sekiranya tidak dapat dibuat pada hari yang ketujuh, boleh dibuat pada mana-mana hari selepas itu tanpa had berdasarkan perbuatan Nabi s.a.w. melaksanakan aqiqah untuk dirinya sendiri selepas dilantik menjadi Nabi:
عن أنس أن النبي صلى الله عليه وسلم عق عن نفسه بعدما بعث بالنبوة.
[Hr al-Tahawi dalam Mushkil al-Athar (1/461) dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsat (1/529). Dihukum Hasan oleh al-Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah no. 2726.]
Maksudnya: Daripada Anas bahawa Nabi s.a.w. telah menyembelih aqiqah untuk dirinya selepas Baginda dilantik mejadi nabi.
Terdapat juga riwayat mengatakan sembelihan Aqiqah boleh dibuat pada hari ke 7 atau 14 atau 21,:
عن الميموني قال قلت لأبي عبد الله: متى يعق عنه؟ قال: أما عائشة فتقول: سبعة أيام وأربعة عشر ولأحد وعشرين.
[Tuhfah al-Maudud, oleh Ibnu al-Qayyim, hlm 45.]
Maksudnya: daripada al-Maimuni katanya 'Aku bertanya Abu Abdillah (Imam Ahmad), Bilakah disembelih aqiqah bayi? Jawabnya 'Adapun Aisyah, beliau mengatakan "Tujuh hari, empat belas hari dan dua puluh satu hari."

6- Cukur rambut bayi:
عَنْ سَمُرَةَ بْنِ جُنْدُبٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُلُّ غُلَامٍ رَهِينٌ بِعَقِيقَتِهِ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ وَيُحْلَقُ رَأْسُهُ وَيُسَمَّى.
[Hr al-Nasa’i, Kitab al-‘Aqiqah, Bab Mata yu’aq, No 4149; dan Abu Daud, Kitab al-Dahaya, Bab Fi al-‘aqiqah, No 2455; dan Ibnu Majah, Kitab al-Zabaih, Bab al-‘Aqiqah, No 3156. Dihukum Sahih oleh al-Albani antara lain di dalam Sahih Sunan al-Nasai no. 4231.]
Maksudnya: "Semua bayi tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih bagi pihaknya pada hari ketujuh kelahirannya, dan dicukur kepalanya dan diberikan nama.
* Timbang rambut itu dan sedekah nilainya yang bersamaan dengan perak, ini lebih utama (atau emas jika tidak dapat dengan perak):
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ عَقَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْحَسَنِ بِشَاةٍ وَقَالَ يَا فَاطِمَةُ احْلِقِي رَأْسَهُ وَتَصَدَّقِي بِزِنَةِ شَعْرِهِ فِضَّةً قَالَ فَوَزَنَتْهُ فَكَانَ وَزْنُهُ دِرْهَمًا أَوْ بَعْضَ دِرْهَمٍ.
[Hr al-Tirmizi, Kitab al-Adaha, Bab al-‘Aqiqah bi syah, No 1439, dan dihukum Hasan oleh al-Albani; dan Ahmad, Min musnad al-qabail, Hadith Abi Rafi’ radiAllahu ‘anhu, No 25930.]
Maksudnya: Daripada Ali bin Abu Talib katanya Rasulullah telah menyembelih seekor kambing sebagai aqiqah Hasan dan berkata kepada Fatimah "Wahai Fathimah! Cukurlah kepalanya, dan bersedekahlah dengan perak yang senilai dengan timbangan rambutnya." Dan berat rambut Hasan ialah satu dirham atau kurang sedikit.

7- Beri nama:
عَنْ سَمُرَةَ بْنِ جُنْدُبٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُلُّ غُلَامٍ رَهِينٌ بِعَقِيقَتِهِ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ وَيُحْلَقُ رَأْسُهُ وَيُسَمَّى.
[Hr al-Nasa’i, Kitab al-‘Aqiqah, Bab Mata yu’aq, No 4149; dan Abu Daud, Kitab al-Dahaya, Bab Fi al-‘aqiqah, No 2455; dan Ibnu Majah, Kitab al-Zabaih, Bab al-‘Aqiqah, No 3156. Dihukum Sahih oleh al-Albani antara lain di dalam Sahih Sunan al-Nasai no. 4231.]
Maksudnya: "Semua bayi tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih bagi pihaknya pada hari ketujuh kelahirannya, dan dicukur kepalanya dan diberikan nama.

8- Khitan:
Masa terbaik untuk khitan ialah pada hari ke 7:
عن جابر قال عق رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الحسن والحسين وختنهما لسبعة أيام.
[Hr al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (8/324); dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Saghir, hlm 185. Hadith ini dihukum kuat (Qawiy) oleh al-Albani menggunakan satu hadith lain di dalam Tamam al-Minnah, hlm 68.]
Maksudnya: Daripada Jabir katanya Rasulullah s.a.w. telah menyembelih bagi pihak Hasan dan Husain dan mengkhatan mereka pada hari ke tujuh.
Sekiranya tidak dibuat demikian, maka wajib dilakukan khitan sebelum baligh:
عن سعيد بن جبير قال سئل ابن عباس مثل من أنت حين قبض النبي صلى الله عليه وسلم ؟ قال أنا يومئذ مختون قال وكانوا لا يختنون الرجل حتى يدرك
وقال ابن إدريس عن أبيه عن أبي إسحق عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قبض النبي صلى الله عليه وسلم وأنا ختين
[Hr al-Bukhari, Kitab al-Isti’zan, Bab al-Khitan Ba’d al-Kibar Wa Natf al-Ibit, No. 5941.]

Maksudnya: Daripada Sa'id bin Jubair katanya, Ibnu Abbas ditanya, 'Seperti siapakah kamu (berapa umur kamu) apabila Nabi s.a.w. wafat?' Katanya, 'Saya telahpun dikhatan pada ketika itu.' Kata periwayat, 'Dahulu mereka tidak mengkhatan orang lelaki sehinggalah dia baligh.' Ibnu Idris berkata daripada ayahnya daripada Abu Ishaq daripada Sa'id bin Jubair daripada Ibn Abbas katanya, 'Nabi s.a.w. wafat dalam keadaan saya telah dikhatan.'

Semoga Allah memberkati amalan kita dan menerimanya sebagai amalan salih.
Amin



(thanks mr.nazrinazri for sharing this very good info...)

Sunday, August 2, 2009

Cukur Jambul

BICARA AGAMA UTUSAN ONLINE
ABU HASSAN DIN AL-HAFIZ.
ARKIB : 11/09/2006
Cukur jambul amalan bidaah orang Melayu
Oleh ZUNAIDAH ZAINON

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu.

Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)

Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin.
Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin. Bagaimanapun, ulama hari ini menyatakan, emas boleh digunakan bagi menggantikan perak. Bahkan, mengikut Islam juga, pada hari ketujuh akan dilakukan tahnik, jelas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz.
Menurut beliau, amalan tahnik adalah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkannya ke lelangit bayi. Sebaliknya, cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut sebagaimana yang disunahkan oleh Rasulullah s.a.w..

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat.

Sebahagian masyarakat Islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun. Tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa.

Memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, maka ulama berpendapat, mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat. Paling menyedihkan apabila terdapat segelintir umat Islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini.

“Mengikut sesetengah pendapat, amalan cukur jambul adalah tradisi dan kepercayaan yang dilakukan oleh masyarakat India seperti menggunakan buah kelapa. “Soalnya, kenapa menggunakan buah kelapa? Apakah relevan amalan sebegini dengan masyarakat Islam?” kata beliau.

Selain amalan-amalan di atas yang bertentangan dengan syariat agama, kesilapan yang turut dilakukan ibu bapa hari ini ialah akikah atau cukur rambut dilakukan setelah bayi berusia beberapa bulan. Majlis tersebut turut disertai dengan adat berendoi di mana buaian dihias dengan bunga-bungaan dan perhiasan lain.

Menurut Abu Hassan, upacara cukur rambut tidak perlu disertakan dengan marhaban atau berzanji. Ia memadai dengan bercukur rambut sahaja. Melainkan jika ia diadakan pada hari akikah, bolehlah diadakan jamuan.

“Tetapi kadang-kadang disebabkan rasa gembira dengan kehadiran orang baru dalam keluarga, kita mengadakan majlis secara besar-besaran hingga menampakkan unsur-unsur kemewahan. Perbuatan ini tidak menjadi kesalahan asalkan niat dan tujuan diadakan adalah ikhlas kerana Allah s.w.t.. Cuma dibimbangi sekiranya ia bertukar menjadi riak, maka ia adalah menjadi satu kesalahan,” ulas beliau mengenai kecenderungan masyarakat hari ini yang gemar mengadakan majlis cukur jambul secara besar-besaran.

Masyarakat Islam harus faham bahawa sesuatu amalan yang dilakukan sama ada yang sudah menjadi tradisi dan kebiasaan tanpa bersumberkan nas atau dalil yang sah perlu ditolak. Apatah lagi apabila ia dikaitkan dengan kepercayaan dan tradisi agama lain.

Kebanyakan amalan yang dijadikan adat bagi orang Melayu dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang sekian lama diamalkan di negara ini. Berpandukan kepada sejarah, sebelum kedatangan Islam ke Tanah Melayu, penduduk asal negara ini ketika itu menganut agama Hindu.

Antara adat yang tidak boleh dipisahkan oleh masyarakat Melayu ialah persandingan dan menepung tawar pengantin ketika majlis perkahwinan. Walaupun Islam tidak melarang tetapi dari segi perlaksanaannya ia tetap bertentangan dengan syariat agama. Contohnya, menghiaskan pengantin dan ditambah dengan pelamin yang berhias bunga-bungaan dan sebagainya. Kemudian, pengantin diletakkan di atas pelamin dan diadakan upacara merenjis dan menepung tawar. Malah pengantin perempuan pada hari ini juga cenderung melukis pelbagai bentuk dan corak pada tangan mereka sedangkan ia jelas bertentangan dengan hukum Islam yang melarang sebarang lukisan dilakukan pada anggota badan.

“Sebenarnya terlalu banyak adat dan tradisi yang bertentangan dengan syariat tetapi masih tetap diamalkan oleh masyarakat Melayu. Sepatutnya semua perkara bidaah ini harus dihentikan demi menjamin kesejahteraan ummah. “Justeru, demi kebaikan bayi yang dilahirkan supaya menjadi manusia yang berguna kelak, tidak seharusnya mereka didedahkan dengan perkara khurafat dan bidaah sejak masih kecil,” tegas beliau.

Adat cukur jambul
Adat ini dilakukan pada hari ketujuh selepas bayi dilahirkan. Untuk menjalankan upacara tersebut beberapa kelengkapan disediakan iaitu sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi air tepung tawar, beras kunyit dan bertih.

Sebiji kelapa muda dipotong bahagian kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup. Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk. Kemudian kelapa yang dihias dengan lilitan rantai emas atau perak disekelilingnya diletakkan di dalam sebiji batil. Kesemua rambut bayi yang dicukur akan dimasukkan ke dalam kelapa. Akhirnya kelapa tersebut di tanam di sekitar halaman rumah bersama sepohon anak kelapa atau seumpamanya sebagai memperingati masa anak itu dilahirkan.

Lazimnya, semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak dilahirkan. Akikah sunat dilakukan pada hari ketujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada hari yang lain.

Adat berendoi
Semasa adat berendoi, bayi akan diletakkan di dalam buaian dengan menggunakan kain songket atau batik dan dihias indah dengan bunga-bungaan. Selendang akan diikat di kiri kanan buaian dan ditarik perlahan-lahan semasa upacara berlangsung. Ketika itu juga nazam atau marhaban dialunkan oleh sekumpulan lelaki atau wanita. Pada hari ini, masyarakat Melayu menjalankan adat ini serentak dengan adat memberi nama dan adat cukur rambut.