Thursday, November 10, 2011

Anda mampu anda buat, anda buat anda dapat...

Saya tertarik dengan ungkapan ini...

"Anda mampu anda buat, Anda buat anda dapat..."

Saya nak menyambung sedikit...
Kalau nak tunggu mampu (dari segi kewangan), memang confirm saya tak kan buat...
Tapi kalau dari segi kemampuan fizikal, mental, idea dan kerja, Insya Allah saya yakin saya boleh melakukannya...

Di dalam membuat satu keputusan besar, terlalu banyak faktor yang perlu diambilkira dan ditimbang. Jika pemberat lebih kepada risiko kegagalan, adalah lebih baik batalkan sahaja niat di hati.. Tetapi jika naluri kita kuat menyatakan ada potensi besar utk keputusan yg besar itu, teruskanlah perancangan.

Bila terlalu banyak bertanya, kita akan jadi ragu-ragu dengan tindakan kita. Kata-kata negatif ada kalanya bagus untuk kita memandang lebih jauh ke depan, tapi ada ketikanya hanya akan meruntuhkan keyakinan kita.

Saya suka mencari kelainan atau mewujudkan sesuatu yang belum pernah dibuat oleh orang lain di sesuatu tempat baru, dengan niat untuk membantu insan lain yang memerlukan... Mungkin dengan kemudahan yang kita ada, dapat memudahkan urusan orang lain atau mungkin juga menyelesaikan masalah orang lain, kita mungkin tidak tahu...

Walaupun risikonya besar, kerana lebihan yang tidak besar namun jika formula berhasil, maka hasilnya akan menjadi lebih besar dari apa yang kita keluarkan...

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim... Kuserahkan seluruh jiwa dan ragaku untukmu, berikan aku petunjuk dalam setiap jalan yang berliku... Moga sinar kejayaan menantiku di penghujung jalan... Insya Allah... Amiiin...

1 comment:

  1. wah mcm kes serius je ni...nk berniaga ke hapa?...apa pon moga sukses

    ReplyDelete