Thursday, January 5, 2012

Layar 2012

Happy New Year 2012!!!..

Moga belum terlewat utk saya ucapkan selamat tahun baru kepada semua.. Lama sungguh blog nie terbiar.. Ternyata sejak adanya 'facebook', tumpuan penulis lebih ke arah sana. Bukan mahu meminggirkan blog, tetapi facebook ada tarikan tersendiri, fungsi dan halatujunya juga berbeza dengan blog. Takpela, di lain entry kita cerita mengenai facebook dan blog..

Hari ini sebagai pembukaan layar lebar 2012, saya nak kongsikan beberapa peristiwa penting dalam perkhidmatan saya.. (chewah, penting la sangat..:))

Bermula 1.1.2012, semua penjawat awam diberi pilihan untuk memilih Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) bagi menggantikan skim sedia ada, Skim Saraan Malaysia (SSM). Saya memutuskan untuk menandatangani opsyen untuk bersetuju menerima tawaran SBPA. Manakala untuk pilihan pencen pula, saya memutuskan untuk memilih persaraan wajib 60 tahun.

Bermula 1.1.2012 juga, kami di Pejabat Antarabangsa menerima Pengarah yang baru. Pengarah lama telah tamat tempoh pada 31.12.2011 yang lalu. Kami baru sebulan berpindah ke bangunan baru. Dalam masa sebulan, Pengarah lama bertungkus lumus merancang susun atur pejabat baru dan membeli pelbagai peralatan pejabat untuk memudahkan pengurusan operasi pejabat dan juga untuk keselesaan pekerja. Datang Pengarah yang baru, sekali lagi kami akan berpindah pejabat ke bangunan bersebelahan pejabat sedia ada. Sekali lagi, beberapa pindaan dan ubahsuai akan berlaku. Nampak gayanya, memang tak habis habis mengemaslah kami jawabnya.

Pengiraan Anggaran Pencen, Ganjaran dan Gantian Cuti Rehat (GCR) Bagi Persaraan Wajib http://www.jpapencen.gov.my/cetak_wajib.html
(pengiraan untuk pencen wajib 60 tahun belum diprogramkan lagi.. Berdasarkan kiraan 58 tahun, bolehlah agak2 berapa habuan kalau pencen 60 tahun yer...:))



3 comments:

  1. assalamualaikum.ada facebook tak.akak suka sgt tgk org bercuti ke luar negara.insyallah nak pergi juga tapi kena tanya tips2 pada yg berpengalaman.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. assalam kaklong69...
    facebook saya Laily Mariana Samsudin..
    thanks for adding me as friend..

    ReplyDelete