Friday, May 15, 2009

Hujan dan aku...

Yang aku rindukan di Malaysia...
Yang susah aku nak jumpa di UK...

Aku suka sangat duduk kat tepi jendela, tengok hujan mengalir turun, membasahi cermin tingkap, jatuh satu satu dari bumbung... kat uk ada sekali dapat rasa hujan lebat, dan aku duduk melanguk tepi tingkap sampai le hujan berhenti...




Rintik-rintik hujan berlagu sepi
Mengalun irama hati anak rantau
Jauhku berlari di tanah asing
Hati yang rindu masih di sini
Setiap titisan memberi aku seribu erti
Mensyukuri nikmat Tuhan
Bumi yang basah tersenyum riang
Setelah kemarau yang panjang
Dinginnya alam tidak dihirau
Leka menatap titis titis hujan
Yang kian lebat
Selebat airmata yang gugur
Tatkala tanah asing itu kutinggalkan...



4 comments:

  1. Laily..tragisnya aku baca puisi ko tu...sedey aaa!..hujan lebat di Malaysia yang ku rindukannn...betapa ko merindui bumi UK..begitu jugalah kami yang bakal menghitung hari untuk meninggalkannya..Harus dipenuhi dengan segala memori yang INDAH..perghhh! -LadyJane

    ReplyDelete
  2. jiwang karat juga yea kau nie laily...

    ReplyDelete
  3. Yaaaaaaaaam.... hepi birthday!!!... aku maybe nak gi KL this weekend... kalau smpat aku singgah umah ko yea.... masak sedap sedap yam!!! dah lama tak rasa masakan ko!!!

    ReplyDelete
  4. ladyjane... penuhilah hari2 mu di sana dgn segala mcm xtvt yg menggembirakan hatimu... hargailah setiap detik waktu kau di sana.. Kenangan terindah pasti kekal tersemat dalam ingatan..

    ReplyDelete