Thursday, December 2, 2010

iphone4 vs N8

rasa mcm nak tukar handphone... skrg ni guna Nokia N73... model zaman jepun hehehe.. takdela jepun sangat, dalam tahun 2006-2007 punya model... dibeli di UK pada tahun 2008, mula digunakan sepenuhnya pada tahun 2009... itupun setelah handphone Sony Ericson'ku hilang dirembat orang...

Actually takdelah masalah besar sgt dgn N73 ni cuma dia selalu mati mati... ntah kenapa... tertekan lebih, mati... tertindih-tindih kat dalam handbag mati... pastu yg tak bestnya, hp ni takde memory card... betul2 mengharapkan build-in memory jer... aku ni jenis suka amik gambar sana, gambar sini... so memori cepat penuh, paling tinggi leh simpan gambar cuma 20keping jer!!! tu yg tak best tu... pastu dari segi kualiti gambar actually not so bad la.. sebab lensa Carl Zeiss kan... tapi 3.2megapixel jer... tapi, sangat telah berkhidmat dgn cukup berjasanya kepadaku... Cuma, aku perlukan lebih ruang penyimpanan dan gambar yang lebih berkualiti... Macam yang ditawarkan oleh N8 ni... heheehehe...
aku ada google gak ttg N8 nie.. dan ianya mmg memenuhi citarasa aku sebagai pengguna handphone dan kamera tegar... sila ke link di bawah untuk saksikan sendiri kehebatan N8
http://justkhai.com/blog/maxis10-nokia-n8-camera-photo/

tapi masalahnya, hatiku dah jatuh cinta dgn iPhone4!! so, dalam dilema jugak la sekarang nie... ditambah pula dgn harga iPhone4 yang sangat sangat unaffordable!!!... huhuhu... so, telan airliur jer la gamaknya...

Ini adalah nota ringkas rumusan mengenai hardware iPhone 4. Dah tak ingat kat blog mana aku jumpa...
1) Sangat laju, dan tidak pernah lag walaupun tak pernah off selama seminggu, terima kasih kepada A4 processor dan 512MB ram
2) Build quality sangat bagus dan kena dengan title sebagai ovepriced premium smartphone.
3) Capacitive touch screen sangat responsive dan laju
4) Retina Display, cantik dan berkualiti tinggi. Main game, tengok movie, gambar dan kartun lebih seronok sebab nampak cantik. Baca ebook dan browsing pun best.
5) 5MP camera, bagi saya dah cukup untuk pengguna biasa dan bukannya peminat photography, mereka patut beli N8 atau DSLR
6) Kamera depan boleh FaceTime, berbual dengan rakan-rakan menggunakan video call. Serta boleh rekod video dengan kamera depan.
7) HD video recording, akhirnya iPhone sudah boleh rekod hd video pada 720p kelajuan 30 fps. Even kamera digital sekarang puu boleh tentu boleh rekod hd video.
8) 802.11n Wi-Fi support, coverage WiFi lebih luas
9) Gyroscope 3-axis, bermain game dengan motion sensor

Dan ini pula antara beberapa kelemahan iPhone 4 dari segi hardware;
1) Tiada stereo speaker
2) Tiada FM radio – kalo nak dengar radio kena melalui internet lah
3) Tiada slot micro sd
4) Bateri cepat habis dan tidak boleh tukar bateri
5) Hanya boleh support Micro-Sim, sim card biasa tidak boleh dan agak menyusahkan
6) Tiada dedicated button untuk Camera, nak capture gambar kena buka Camera apps
7) Masalah antenna-gate yang menyebabkan signal telefon menurun bila memegang menggunakan cara tertentu
8) Tiada HDMI slot – masih menggunakan tv out, sangat kuno
9) Walaupun ada Bluetooth + EDR 2.1 – tetapi tidak boleh transfer file menggunakan bluetooth disebabkan restriction iOS

Kelebihan software iPhone:
1. laju gila dan tidak perlu risau lag
2. interface sangat mesra pengguna, kanak-kanak hingga warga emas pun boleh belajar guna dengan senang
3. tukar wallpaper pada lock screen dan home screen dengan mudah
4. multitasking, boleh buka banyak apps sekaligus
5. FaceTime, laju dan gambar agak berkualiti serta suara yang clear
6. App Store, gedung download 200,000 lebih apps – kebanyakan app adalah percuma manakala yang berbayar pula harga murah
7. Pelbagai app untuk kegunaan pelajar, pakar perubatan, engineer, ustaz-ustazah pun boleh guna…pendek kata pilihan app yang ada untuk iPhone sangat banyak dan sesiapa sahaja tak kira profession boleh memanfaatkan
8. Games yang berkualiti tinggi, boleh main multiplayer, bertanding score paling handal di seluruh dunia. Hari-hari boleh download game jika anda mahu.
9. kompas sangat berguna, dan juga boleh install aplikasi mencari arah kiblat
10. banyak apps untuk tingkatkan kualiti dan menambahkan kecanggihan camera iPhone 4

Apa yang kurang dan tak best mengenai software iPhone:
1. tidak boleh tukar theme, tiada fungsi widget dan multiple homescreen, Android ada kelebihan dari segi ini
2. video player menyokong beberapa jenis format video sahaja, xvid, mkv tidak disupport
3. bukan semua app support multitasking, kadang2 app tu terus close selepas tekan butang menu
4. tiada wireless sync
5. tiada fungsi wifi hotspot
6. FaceTime terhad kepada video call antara pengguna iPhone 4 dengan iPod Touch 4G sahaja, lagipun hanya boleh guna jika ada wifi dan tidak boleh guna ketika 3G


Yang ni plak, aku jumpa di www.mobile88.com

Monday June 28, 2010
iPhone 4 vs Nokia N8

Kita sekarang akan membandingkan dua smartphone canggih terbaru dari Apple dan Nokia – iPhone 4 dan Nokia N8. Keduanya merupakan smartphone dengan layar sentuh berukuran 3.5 inci, iPhone dengan dilengkapi dengan layar beresolusi 640 x 960 sedangkan Nokia N8 memiliki layar beresolusi 360 x 640 piksel. Dari segi rekabentuk iPhone 4 memiliki rekabentuk yang lebih persegi dan rata, sedangkan Nokia N8 lebih membulat pada setiap sudutnya. Nokia N8 berjalan dengan platform Symbian terbaru yakni Symbian^3 sementara iPhone menggunakan iOS 4 terbaru.

iPhone 4 memiliki dimensi berukuran 115.2 x 58.6 x 9.3 mm sedikit lebih kecil dibandingkan dengan Nokia N8 yang memiliki ukuran 113.5 x 59.1 x 12.9 mm. Namun iPhone 4 lebih berat sekitar 2 gram dibandingkan dengan Nokia N8.

Untuk sisi hardware iPhone 4 dilengkapi dengan kamera 5 megapiksel, dan Nokia N8 dilengkapi dengan kamera 12 megapiksel. iPhone mempunyai prosessor A4 1GHZ, sementara Nokia N8 hanya dilengkapi dengan prosessor ARM11 680MHZ. Untuk kapasiti penyimpanan iPhone 4 tersedia dalam dua versi yakni 16 atau 32GB, sementara Nokia N8 memiliki memori sebesar 16GB dengan tambahan slot microSD yang mampu mencapai hingga 32GB.

Untuk 'connectivity' dat, iPhone 4 memiliki dukungan jaringan HSDPA hingga 7.2 Mbps, sementara Nokia N8 memiliki dukungan jaringan HSDPA hingga 10.2 Mbps. Keduanya dilengkapi dengan WiFi, dukungan jaringan GPRS dan EDGE. Untuk konektivitas local iPhone 4 memiliki Bluetooth 2.0 dan Nokia N8 memiliki Bluetooth 3.0.

Keduanya merupakan smartphone high end yang dilengkapi dengan fitur – fitur keren, sangat sukar untuk menentukan siapa pemenang dari persaingan ini, namun nampaknya iPhone 4 akan mengungguli Nokia N8 mengingat laris manisnya penjualan iPhone 4 diseluruh dunia ketika pertama kali dilancarkan.


Apple iPhone 4 (USD 199 for 16GB, USD 299 for 32GB)

3.5G HSDPA + Wi-Fi 802.11 b/g/n, Touchscreen candybar, 5.0 megapixel camera, 16 or 32GB Memory
iPhone 4 dilengkapi dengan layar 3.5 inci dengan resolusi 960 x 640 piksel dan lapisan kaca pada bagian depan dan belakang. Terdapat juga gyroscope yang memberikan kesan gerakan ‘six-axis’ yang dapat dikombinasikan dengan accelerometer dan kompas. Dan juga iPhone 4 dilengkapi dengan lapisan stainless steel yang mengelilingi sisi-sisi iPhone 4.

iPhone 4 memiliki kamera depan dan kamera belakang dengan LED flash, dan juga iPhone 4 dilengkapi dengan layar beresolusi tinggi sebesar 960 x 640 piksel, dimana Apple menyebut teknologi layar ini dengan nama ‘Retina Display’. iPhone 4 memiliki banyak perubahan dibandingkan dengan pendahulunya, iPhone 4 lebih rata pada bahagian belakang, lapisan aluminium yang mengelilingi iPhone 4, iPhone 4 lebih kecil dibandingkan dengan iPhone 3 GS, dan juga iPhone 4 dilengkapi dengan baterai 16% lebh besar.

iPhone 4 memiliki prosessor A4 1 GHz yang sama dengan iPad, iPhone 4 dilengkapi dengan kamera 5 megapiskel dengan 5x digital zoom, ‘backside illuminated sensor’, dan dukungan perakaman HD video pada 720p/30fps.

iPhone 4 tersedia dalam warna hitam dan putih, dengan harga sekitar $199 atau untuk versi 16GB dan $299 untuk versi 32GB. iPhone 4 telah dilancarkan pada 24 Jun 2010 di lima Negara (Amerika, Perancis, Jerman, UK, dan Jepung), dan iPhone 4 akan dilancarkan juga di 18 negara lainnya pada tanggal 18 Julai 2010.

Spesifikasi iPhone 4

Nokia N8

3.5G HSDPA + Wi-Fi 802.11 b/g/n, Touchscreen candybar, 12 megapixel camera, Internal Memory 16GB, MicroSD slot expandable to 32GB Memory
Nokia N8 berjalan dengan platform Symbian^3, Nokia N8 mendukung sentuhan seperti flick scrolling dan pinch-zoom, dan juga Nokia N8 menawarkan tampilan multiple home screen yang dapat dikustomasi dengan menambah aplikasi yang terdapat di Ovi Store.

Nokia N8 memiliki layar yang besar yakni 3.5 inci dengan dukungan 16 Juta warna dan dilengkapi dengan tombol home. Nokia N8 memiliki kamera berkekuatan 12 megapiksel dengan Carl Zeiss optic dan Xenon flash, Nokia N8 menawarkan kemampuan untuk merakam dan mengedit video dengan kualiti HD. Untuk urusan 'connectivity' Nokia N8 dilengkapi dengan dukungan jaringan Quad Band GSM, WiFi, EDGE dan 3G HSDPA dan juga Nokia N8 dilengkapi dengan Bluetooth 3.0.

No comments:

Post a Comment