Monday, December 27, 2010

Masih dalam mood iPhone

Masih dalam mood Iphone hehehe...

dipetik dari blog ini http://nina165.blogspot.com/2010/12/iphone-3gs-vs-iphone-4.html
* The iPhone4 is capable of video calling while the 3Gs is not
* The iPhone4 has a better camera compared to the 3Gs
* The iPhone4 has better resolution than the 3Gs
* The iPhone4 supports 802.11n while the 3Gs does not
* The iPhone4 has a gyroscope while the 3Gs does not
* The iPhone4 is equipped with a more powerful processor and more memory than the 3Gs

dipetik dari blog ini http://www.xygroove.com/2010/06/oh-my-iphone-3gs-d.html
Aper yg best sgt pasal iPhone ek? siyes mcm aku ckp, bli iphone adalah karne bli jenama jek.. pastu rega mahal dan korang kene terima hakikat yg fungsi nyer agak terhad.. terhad?? yuppy.. ini katne iphone 3gs tak bleh wat video call, kamera 3MP yg xde flash, rakaman video yg xleh zoom dan bateri yg cepat abes.. almaklomlah skrin resolusi tinggi dan saiz skrin yg besar kan.. nasib baik laa bleh MMS kan.. so nanti bleh laa wat Live Blogging kan.. hehehe.. xlupa utk perhatian korang gak, ringtone yg ader dlm henpon jek yg bleh digunakan.. makna nyer xleh pki korang nyer lagu mp3 sendiri sbg ringtone.. sms tone pon mengalami masalah yg sama.. walaubagaimanapun, aku bleh cadangkan satu software lain kalu korang nak mp3 lagu kegemaran korang.. konpem menjadi nyer ringtone tuh. syarat nyer kene tempoh 30 saat jek.. ini link website dan software tuh.. sila download dan folo step nyer.. konpem korang happy.. hehehe..

Abestuh naper aku bli gak? maaf ckp ia adalah karne style nyer dan ke'glamer'an nyer laah.. hehehehe.. mcm style jek.. aper lagik? ofkos software interface nyer aku rase canggih dan cun... sms nyer plak mcm konsep kita chatting. bler tgk gambar plak, bleh zoom dengan menggunakan 2 jari utk membesarkan atau mengecilkan gambar.. style dowww... hehe.. bler taip sms plak, korang leh taip secara tegak ataupun landscape.. gambar2 dan video2 yg korang amek dan view melalui iphone nih korang akan dpt tgk dengan lebih cantik seperti high definition nyer kualiti gambar dan video... tp dgn syarat arr, masa korang capture tuh dlm keadaan cahaya yang cantik gak.. tidak dilupa, camera dier pon ader auto fokus taw..

Iphone juga memiliki fungsi iPod utk korang mendengar lagu kegemaran korang.. tp kerja2 nak syncronice dan update masok ke dlm iPhone agak leceh sket.. so sila faham step btol2 yerr.. hehehe.. masalah yg aku hadapi sampai skang adalah xleh tgk video melalui ipod tuh.. btw, stelah digodek2, aku letak playlist video dlm picture folder, sync dan kemudian bleh tgk video kat picture folder.. hehehe




iPhone 4 Reviewed by http://shiblivision.com/iphone-4-review/

Aku tak layak membuat review. Tapi macam biasa lepas aku beli sesuatu gadget, mesti member-member aku paksa buat jugak, boleh diorang consider untuk beli satu hari nanti. Tapi ada jugak yang bermulut longkang yang mengatakan aku menunjuk dan berlagak bila aku buat review macamni. Suka hati korang la nak pikir ape kan? Janji niat aku baik nak bagi kawan-kawan buat rujukan. Ok?

Apple buat pertama kalinya mengubah bentuk iPhone dengan sangat ketara. Kalau iPhone 3G dan 3GS mempunyai “curve back”, iPhone 4 pula “Flat” sepenuhnya. Design yang dulunya lebih kepada lengkungan kini 4 segi sepenuhnya. iPhone 4 sangat-sangat lah nipis. Apple cakap iPhone 4 ni adalah smartphone paling nipis dalam dunia. Betul ke tak? Mane aku tau. Hahaha. 1st time aku pegang iPhone ni, damn, jauh beza rasanya dengan yang dulu. Aku rasa yang dulu lebih sedap pegang dan lebih grip sebab melengkung. Tapi lepas main beberapa jam, dah familiar dan rasa best.

Button-button pada body iPhone 4 ni jugak dah banyak berubah terutamanya button volume. Kini button volume dah diasingkan dan agak bagus jugak sebab lagi senang nak tekan button tu berbanding dulu. Pasal simcard pulak, iPhone 4 tak boleh pakai simcard biasa. Kena guna Micro Sim atau simcard generasi baru yang 2x lebih kecil berbanding simcard biasa. Micro sim ni hanya boleh dibeli di Maxis Center buat masa ni dengan harga RM 25.00.

Isu “Death Grip” atau Antennagate yang kecoh baru-baru ini mengenai design iPhone 4 yang mempunyai masaalah nampaknya tak mengganggu langsung. Jenuh jugak lah aku try grip bermacam-macam cara, memang takde effect pun. Kalau grip seluruh badan iPhone tu dalam 10 saat, bar drop jugak lah 1-2 bar, tapi tak effect line atau boleh sampai drop call. So benda-benda “Death Grip” ni dekat Malaysia takde ape pon. No worries :)

Screen

Skrin iPhone 4 adalah skrin paling cantik yang aku pernah tengok. “Retina Display” yang Apple cakap, memang terbaik gila! Text-text kecil semuanya sharp, huruf-huruf masa tulis message pun jauh berbeza. 960×640 resolusi skrin, yang paling hebat dalam dunia smartphone, tiada tandingan! Superb! Aku tulis banyak-banyak pun tak guna sebab korang kena tengok sendiri betapa gorgeous nya skrin iPhone 4 nih. Sumpah tak tipu.

Performance

Well iPhone 4 mempunyai Processor A4 1Ghz, sama macam iPad. Tapi, RAM iPhone 4 adalah 512mb berbanding 256mb yang digunakan dalam iPad. So performance iPhone 4 ni tak payah cakap lah macamana dia punya laju dan smooth. Takde lag langsung. iPhone jugak support apps iMovie yang boleh edit video dan save kan dalam format HD, terima kasih kepada ram dan processor yang tinggi menyebabkan boleh edit dan export video tanpa lag.

Capture gambar menggunakan iPhone 4 sangat-sangatlah cepat! Klik je button capture terus dia save, tak macam 3GS dulu yang kena tunggu sekejap untuk capture. Jauh bezanya, bukan sikit.

Camera

Camera juga menjadi tarikan utama iPhone 4 selain Skrin. Dulu bila sembang bab camera, iPhone ni jadi bahan lawak je dengan quality 2 megapixel yang sucks. Apple berjaya mengubah semua tu. 5Megapixel AutoFocus, LED Flash, Full 720p HD 30FPS Video recording. Jauh beza kualitinya berbanding 3GS. Sangat jauh. Nanti aku tangkap beberapa gambar guna iPhone 4 aku dan post dalam blog ni.

Camera depan pula hanya sesuai untuk video calling (FaceTime). Kualiti camera depan tak lah cantik sangat, macam camera biasa-biasa je, sesuailah untuk function video calling tu.

Battery

Battery untuk iPhone 4 ni double daripada iPhone 3GS (Apple cakaplah) tapi dari apa yang aku guna, memang battery dia jauh lebih tahan berbanding 3GS. Boleh guna lasak-lasak main wifi, games 3-4 hari dengan sekali charge. Memang puas hati dengan battery iPhone 4 ni.

Patutkan Anda beli?

Jawapannya, sudah tentu lah YA!. Tapi, bukan sekarang. Harga sekarang masih agak tinggi. Tunggu Maxis akan lancarkan pada bulan September ni. Dan kalau anda mampu, beli terus yang 32gb, sebab Apps untuk iPhone 4 ni dalam format HD, so size lebih besar. Rakam video jugak akan makan space iPhone super-banyak. Jadi tak rugi bayar lebih 3-4ratus kalau betul-betul guna. Macam aku guna 16gb je lah sebab aku ni tak suka sangat tangkap gambar atau rakam-rakam ni, aku just surfing and main games je.

No comments:

Post a Comment