Wednesday, December 15, 2010

School holiday has began!!!

4 Disember 2010 (Sabtu)

Oleh kerana Ayah akan mula sibuk dengan aktiviti PALAPES bermula 10 - 24 Disember 2010, jadi Ayah memutuskan untuk membawa kami ber'cuti-cuti Malysia' di Port Dickson dan Melaka.

11.00 pagi : menghadiri kenduri kahwin di Felda Air Tawar 3, Kota Tinggi

12.00 t/hari : bertolak ke Seri Menanti, Negeri Sembilan untuk menghadiri Majlis Persandingan pasangan Fazian dan Hisham...

4.00 petang : tiba di Seri Menanti (mujur tak kena basuh periuk...)tak sempat nak bergambar bersama pengantin lelaki, nampak dah naik kereta ntah kemana ntah...suasana kebun getah yang membuatkan aku merindui zaman kecilku di rumah nenek di Kg. Pt. Kemin, Air Hitam, Muar......5.30 petang : Mengunjungi Istana Seri Menanti... sungguh kagum dengan binaan istana ini yang tidak menggunakan walau sebatang paku pun...
6.30 petang : dalam perjalanan ke Port Dickson, mata kami tertumpu ke XXXXXXXXX (maaf terlupa pula namanya... nanti cari jap...) Anak-anak yang memang pantang melihat unsur-unsur air, merayu kepada Ayah untuk membenarkan mereka berendam barang seketika...
8.30 malam : tiba di rumah Pak Itam di Port Dickson... Perjalanan yang agak mencabar kerana Negeri Sembilan bukan satu kawasan yang biasa kami lawati.. Lebih-lebih lagi setelah hampir belasan tahun aku tidak lagi mengunjungi daerah Port Dickson ini... Ternyata kemajuan dan teknologi begitu cepat berkembang... Sudah ada lebuhraya yang menghubungkan terus Seremban dan Port Dickson dengan bayaran hanya RM3.20.Malam itu, kami sempat ke pasar malam untuk mencari bahan masakan untuk esok hari. Aku plan nak masak nasi lemak untuk bekalan kami ke pantai.

5 Disember 2010 (Ahad)
Pagi : aktiviti mandi laut di Pantai Port Dickson
Petang : melawat Muzium Tentera Darat Port DicksonKeluar dari Muzium, ternyata Iris sungguh keletihan. Jarak dari muzium ke rumah Pak Itam, hanyalah lebih kurang 5 minit perjalanan sahaja, namun Iris sudah tertidur dengan nyenyaknya. Sementara menanti Iris bangun, kami dihidangkan dengan jamuan petang oleh Pak Itam sekeluarga..anak-anak Pak Itam sedang membantu Ibu di dapur menyediakan minum petang kami.

Malam : kami ke Jusco Seremban untuk aku menjalani terapi mindaku...

6 Disember 2010 (Isnin)
Pengalaman merantau di negara orang, membuatkan kami terbiasa dengan amalan membawa bekal setiap kali keluar bercuti. Dahulu, sewaktu di UK, amalan membawa bekalan sebenarnya berikutan masalah sukar mendapatkan makanan halal di perjalanan menyebabkan kami sentiasa bersedia dengan bekalan makanan yang telah di'frozen'kan. Dan pagi ini, seawal jam 5.00 pagi kami telah bangun untuk menyediakan sedikit bekalan makan kami untuk di bawa ke Zoo Melaka. Menu ayam masak merah, ikan sambal, ayam masak kicap serta sayur kobis pastinya lebih lazat dari makanan yang ntah apa-apa yang dijual di luar sana... Walaupun di Malaysia, amat mudah untuk mencari kedai makan, tapi dengan bilangan ahli yang seramai ini adalah lebih baik jika dapat masak sendiri. Kos juga dapat dijimatkan. Kualiti juga terjamin!... Mujur kami bermalam di rumah bapa saudara Mus yang mengizinkan kami untuk menggunakan dapurnya sepenuhnya!!! Terima kasih Pak Itam Sali dan Mak Itam Wati!!!!

Tiba di Zoo Melaka seawal jam 9.30 pagi...Dan malam itu sekali lagi kami bermalam di rumah Pak Itam.. Kali ini bukan di Port Dickson! Tapi, terletak di Cheng, Melaka!!!... Pak Itam mempunyai rumah di Cheng Melaka. Pak Itam sekeluarga sanggup turun dari Port Dickson ke Melaka untuk menemani kami malam itu... Mujur hanya sebuah sahaja bilik di rumah ini yang disewakan kepada penyewa... Cukuplah untuk kami tumpang berteduh pada malam itu...
Pemandangan malam di Melaka
7 Disember 2010
Melaka sentiasa menjadi percutian menarik untuk dikenang! Baik dari segi sejarah, mahupun kemajuan yang pesat berkembang...Boleh juga baca 'entry' khas di Cebisan Kenangan Dalam Kehidupan: Melaka : Sejarah dan Kemajuan

Melaka Mega Mall yang terletak di Dataran Pahlawan
Setelah penat meronda-ronda di Melaka Raya, kami bergerak ke Durian Tunggal untuk ke rumah Kak Cahaya...5 keluarga X-Notts berjaya dikumpulkan hari ini :-
1. Keluarga Nazri-Yati
2. Keluarga Mus-Laily
3. Keluarga Zul-Farah
4. Keluarga Ustaz Agus-CT Khir
5. Keluarga Naim-Nadia
6. Shah Wollaton (bakal pengantin)

Sungguh beruntung geng2 Melaka, ramai ahli boleh dikumpulkan... Kami kesunyian di Parit Raja... Keluarga Baha-Awin nuuuuuuuun jauh di Muar... Keluarga Latip-Aisyah nuuuuuun jauh di Batu Pahat... (Teringin juga nak melawat si comel Nufah ni, tapi Uncle Mus bz sket sampai next week!... Insya Allah lepas krismas nanti, Iris datang visit Nufah yer!!)

Seringkali bila tiba hari Jumaat malam Sabtu, Mus berbunyi "Bu, malam ni kita nak serang rumah saper bu?" atau "Bu, kita nak ajak saper lepak rumah kita malam ni bu?"

Tak sabar rasa di hati nak menanti kepulangan geng2 UTHM di UK (keluarga Azizi, keluarga Wati, keluarga Fidah)... Mujur juga ada keluarga Mun yang baru pulang... Dapat jugalah kami menumpang bermanja tidak lama lagi nie!!!...

Penutup kepada percutian kali ini adalah acara makan-makan di Medan Ikan Bakar di.... (Ya ALlah lupa lagi... kenapalah ingatanku begitu cetek akhir akhir ini? nanti jap yer..) tajaan sahabat kami, Ezree... Thanks friend!!!
Tiba di rumah sebaik sahaja embun malam mula membasahi bumi... home sweet home... esok pagi dah start kerja... zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....