Thursday, June 2, 2011

Lavender

Sajak ni aku dapat ilham masa on the way balik dari Pesta Buku Antarabangsa di PWTC pada 26/4/2011 yang lalu... Perjalanan 3 jam menaiki bas sungguh membosankan tanpa ada apa-apa yang boleh dibuat... Sudahnya, terhasillah nukilan jiwa yang satu ini.. Yang menggambarkan betapa caca marbanya perasaan aku saat itu....

Saat rindu berbisik
Ada tangis yang tak sudah
Ada hati yang tercalar
Ada dendam yang terpancar
Ada ego yang punah

Saat awan mendung mula berarak
Guruh di langit berlagu rancak
Air di tempayan usah dicurah
Garis kenangan mengulang resah
Mentari menghilang di balik awan
Jalur kebahagiaan kian kelam

Saat hati berbunga riang
Haruman mekar setaman
Mewangi kuntuman lavender
Melorek sinar bahagia
Dalam hamparan kenangan
Yang akan terus mekar mewangi
Walau musim silih berganti....


Aku rasa, sajak ni perlu satu lagi perenggan untuk kesimpulan dan penutup... Tapi, aku dah ketandusan idea, lebih-lebih lagi bas berhenti di Hentian Pagoh untuk solat Maghrib dan makan malam... Masuk semula dalam bas, suasana dah gelap gelita, nak menaip pun dah tak nampak huruf... Sampai hari ni aku belum ada idea untuk menyudahkannya... Nak letak tajuk pun, rasa 'blur' semacam... So, publish jer la dulu.. Mana tau, esok lusa ada idea pulak ke..

No comments:

Post a Comment