Tuesday, July 19, 2011

Kemaafan Dendam Terindah

Ternyata apa yang kita fikirkan tidak seperti apa yang mereka fikirkan... Kita sangkakan kita telah memberikan kail terbaik untuk mereka memancing ikan. Tapi, ternyata mereka tidak berminat dengan kail yang kita berikan. Pendekatan memberikan kail berbanding ikan merupakan kaedah terbaik memberikan bantuan. Yang peliknya, kail tidak disukai, tapi ikan terus diminta-minta untuk diberi.

Di dalam memperjuangkan nasib dan hak, tidak mampu untuk bercakap banyak. Memberi muka pada sisi, bererti melukakan hati seri. Kesilapan anak tidak henti-henti menjadi kayu api pembakar amarah di hati. Tiada apa yang berkenan di mata, yang elok di pandangan. Hati jadi rimas dengan terlalu banyak campur tangan dan adu domba. Tapi, sungguh mustahil bagi anak untuk menegur atau memarahi ibu yang mengandungkannya selama 9 bulan 10 hari dan melahirkannya dengan penuh kepayahan ke dunia ini. Tiada satu perkataan pun yang pernah keluar dari mulut untuk membangkang kata-kata mahupun tindakan yang ternyata banyak kepincangannya, kerana yer.., tiada manusia yang sempurna.

Ya, benar... pasti ada sebab musabab mengapa itu layanan dan tindakan yang diambil terhadap anak.. Anak yang serba kekurangan.. Betapa hati ibu terlalu terluka dengan apa yang perlu dihadapinya saban hari.

Sungguh tidak mengerti dengan sikap mereka yang tidak pernah ada istilah tolak ansur, persefahaman, perdamaian mahupun permuafakatan. Hati jadi lara dengan sengketa yang melanda... Tidak tertanggung rasanya menahan gelora jiwa, membuak2 perasaan marah dan sedih... Namun, masih samar mencari jalan yang harus dipilih.. Masih buntu meleraikan ikatan kasih... masih kabur menumpaskan dendam...

Yang amat dikesalkan, usaha dan ikhtiar ibarat melentur buluh yang telah tua, ibarat mencurah air di daun keladi, ibarat bertukang di dahan rapuh... Pilihan di tangan sendiri, aku sudah tidak mampu menahannya lagi... Biarlah dicampak ke laut menjadi pulau, dicampak ke darat menjadi gunung...

No comments:

Post a Comment