Monday, March 19, 2012

Hari Ke 19 : Ke PKU UTHM

19 Mac 2012 : saya ke Pusat Kesihatan Universiti (PKU) UTHM untuk berjumpa dengan Dr Mai. Tiada sebarang temu janji yang dibuat, sekadar 'walk-in' sahaja.

Keadaan hari ini, di bahagian perut masih terasa bisa-bisa.  Menurut Dr Mai, itu adalah perkara normal selepas pembedahan yang melibat ectopic.  Almaklumlah, sebanyak 5 atau 6 lapisan telah ditoreh dengan pisau sewaku pembedahan, itulah implikasinya.  Malahan, ketika proses membuang darah kotor dan mencuci di sekitar ebdomen, pastinya ada organ-organ di dalam perut yang di alih ke kiri dan kanan. Haish..ngilu mendengarnya.

Kata Dr Mai lagi, luka di dalam biasanya mengambil masa 1 hingga 2 bulan untuk pulih. Saya dinasihatkan untuk tidak membuat kerja-kerja berat sepanjang tempoh MC ini. Dan pastikan juga berehat 6-12bulan sebelum merancang untuk hamil semula.

Selain itu, kata Dr Mai, setiap wanita mempunyai kebarangkalian untuk mengandung luar rahim. Wanita yang pernah mengalami ectopic lebih mudah terdedah untuk mendapat ectopic kali kedua. Untuk itu, saya dinasihatkan agar tidak bertangguh melakukan scan sekiranya mendapati sudah lewat period. Baiiiiik doktor!

hermmmmm tahun ni umur dah 36... rehat setahun, 37 baru boleh pregnant.. Kalau ada rezeki, umur 38 baru boleh dapat baby... haish.. dah tua dah tu... hmmmmmmmm.... :(

2 comments:

  1. wei baru aku tau umur ko 36..tp kenapa zai panggil ko kak laily..bkn dia 37 ke? ... haaa..umur 38 baru nk branak lagi...adoohai..takut risiko tinggi plak kan..cam aku ni la taun ni 38 takut plak nak branak lagi..tp ramai yg kata ok sbb muda..tp kene berjaga2 jugak kan. kalo mmg tak de history tak pe la..tul tak

    ReplyDelete
  2. Hehe tie.. Aku lahir tahun 1975.. Zai 1976.. Ko 1974 kan??
    Aku ngan zai, beza setahun, tapi zai tak pernah panggil aku, kak laily lah.. Kitorang, aku engkau jerk hehe..
    Hmmm klu camtu, aku dah nak masuk 37 lah eik??? Haish.. Lagi tua la klu camnie..huwaaaaaaa...

    ReplyDelete