Wednesday, May 23, 2012

Bingkisan buat Ahmad Qamarul : Kelemahanmu, kekuatanmu...

Hari ini mummy-Iris nak cerita tentang si hero cilik Ahmad Qamarul...

Hari Ahad yang lalu (20/5/2012), Ahmad telah menyertai Pertandingan Badminton Tertutup dan Jemputan anjuran Parit Raja. Ini merupakan pertandingan pertama yang Ahmad sertai setelah lebih kurang tiga bulan berlatih dengan Jurulatih Profesional bernama Misbun (kebetulan sama pula nama dengan Dato' Misbun Sidek pulak yer..) Bermula 3 bulan yang lalu, setiap hari Isnin dan Jumaat, Ahmad akan mengikuti latihan badminton bermula jam 8 hingga 11 malam di bawah bimbingan Coach Misbun.

Selain daripada itu, Ahmad juga sering dilihat bermain 'shadow' di rumah... Kadang-kadang kita yang jadi rimas dengan tindak tanduknya yang tidak reti diam itu. Waktu senggang Ahmad pula, sering dipenuhi dengan memukul bola tangkis ke dinding.. Bayangkan, di awal pagi, sementara menanti ayah siap untuk menghantar mereka ke sekolah, pun dipenuhi dengan mengetuk dinding... Apatah lagi waktu senggang di antara jam 2.00  hingga 2.30 petang, pun Ahmad penuhi dengan mengetuk dinding..

Melihat prestasi Ahmad, coach Ahmad berasa yakin untuk menghantar Ahmad menyertai pertandingan. Semenjak mendaftarkan diri, setiap hari Ahmad akan berbicara mengenai keterujaan hatinya yang tidak sabar sabar menantikan hari pertandingan.  Di hari pertandingan, awal pagi lagi Ahmad sudah bangun. Sebaik sahaja membuka mata, Ahmad berteriak "yeaay..akhirnya harinya sampai jua..."hehe.. Ahmad.. Ahmad.. .

Sebelum melangkah meninggalkan rumah, Ahmad bersalaman dengan saya dan meminta saya mendoakan kejayaannya.. Saya titipkan doa, "Ya Allah, kau berikanlah kemenangan kepada anak kecil itu.. Yang sering memohon di dalam mimpi-mimpinya saban hari..."

Sejujurnya, saya dan En.Mus sememangnya tidak meletakkan harapan yang tinggi kepada Ahmad. Jauh di lubuk hati berkata, mungkin pusingan pertama lagi, Ahmad sudah tewas berdasarkan beberapa teori berikut:-
1. Ahmad baru 3 bulan training, sedangkan peserta lain sudah banyak kali memasuki pertandingan. Ada yang pernah mewakili MSSJ dan sebagainya
2. Ahmad hanya berlatih 2 kali sahaja seminggu, sedangkan orang lain ada yang berlatih setiap hari.
3. Ahmad kuat makan, satu hari sampai 3-4 kali makan nasi. Stamina pun kurang.
4. Pukulan tangan Ahmad masih lemah, 'back-stroke' pun tak kuat.
5. Ahmad masih lemah main net. Dan banyak lagi kelemahan-kelemahan Ahmad yang memang kami sedari.

Tapi, syukur Alhamdulillah.. Allah mendengar bingkisan hati Ahmad. Kata Ahmad, Ahmad tidak putus-putus berdoa dan berselawat agar dipermudahkan dan diberi kemenangan dalam setiap perlawanan yang Ahmad tempuhi. Ternyata doa anak kecil yang masih bersih dan suci hatinya itu dimakbulkan Allah.

Perlawanan pertama Ahmad adalah menentang Alif Aiman, yang merupakan juara daerah Sri Gading. Ini merupakan perlawanan yang paling memberikan tekanan buat Ahmad. Lihat sahaja penyokong-penyokog Alif Aiman, hampir separuh dewan. Manakala penyokong Ahmad cuma 3 orang sahaja iaitu Ayah, Wan Ahmad dan jugak Kakak Nani.. Setiap kali Alif Aiman dapat mata, satu dewan bersorak gembira.. Bayangkan betapa tertekannya Ahmad di dalam gelanggang. Tapi, mulut bising Ayah dan Wan ternyata berjaya meniupkan semangat di jiwa Ahmad. Terpancar riak keriangan di hati Ahmad setiap kali Ahmad berjaya mendapatkan mata. Persaingan memang sangat sengit. Terdiam semua penyokong Alif Aiman bila Ahmad berjaya menewaskan Alif Aiman dengan mata 30 berbalas 26. Syukur Ahmad berjaya memberikan aksi terbaiknya di perlawanan pertama ini.
Perlawanan kedua Ahmad pula, menentang seorang gadis cilik kecil molek bernama Nasrah. Nasrah merupakan anak kepada Coach Misbun. Nasrah juga bukan calang-calang orangnya di mana Nasrah pernah mewakili pertandingan badminton sehingga ke peringkat MSSJ. Nasrah yang merupakan rakan se'jurulatih' Ahmad memang sering berlawan di setiap akhir latihan. Hampir setiap perlawanan yang menemukan Ahmad dengan Nasrah, Ahmad pasti memenangi perlawanan. Kerana itu, bila mendapat tahu Ahmad akan bertemu dengan Nasrah di pusingan kedua, di hati terbetik, "Insya Allah boleh menang Ahmad nie".. Dan ternyata, sekali lagi Allah mendengar doa anak kecil ini. Ahmad menang sengit dengan mata 30-20++ juga...
Memenangi pusingan kedua melayakkan Ahmad memasuki peringkat suku akhir... Kesyukuran tidak henti-henti dilafaz di dalam hati. Jauh di sudut hati berkata, di peringkat suku akhir ini, pasti Ahmad kecundang. Almaklumlah, lawannya nanti pasti hebat hebat belaka, sedangkan Ahmad langsung tiada pengalaman memasuki sebarang pertandingan badminton.  Ayah Ahmad awal-awal lagi sudah berpesan, walaupun Ahmad kalah di peringkat suku akhir, Ahmad tetap juara di hati Ayah kerana Ahmad sudah berjaya membuktikan kebolehan Ahmad sehingga ke peringkat suku akhir...

Di peringkat suku akhir ini, Ahmad menentang seorang peserta India yang kecil molek tetapi ketangkasan tangannya juga boleh tahan pantasnya.. Namun, nampaknya Ahmad menang mudah di pusingan kali ini.. Mata yang diperolehi 30 berbalas belas-belas sahaja.  Kemenangan di peringkat sukur akhir ini melayakkan Ahmad mara ke peringkat separuh akhir!... Satu pencapaian yang langsung tidak kami jangkakan... Syukur....syukur...syukur Ya Allah di atas kurniaan yang tidak terhingga ini....

Perlawanan yang paling menghampakan sudah tentulah di peringkat separuh akhir di mana Ahmad perlu bertarung dengan Juara Bertahan Tahun 2011. Peserta ini berusia 12 tahun dan mempunyai pengalaman yang luas di dalam arena badminton.., sudah berkali-kali menjuarai pelbagai kejohanan, dan kemahiran bermain badmintonnya juga setanding dengan peserta berusia 15 tahun...

Jauh di sudut hati, kami semua tidak yakin Ahmad boleh memenangi perlawanan kali ini. Banyak kata-kata negatif yang singgah di telinga Ahmad... "Budak itu terror main tau Mat..." "Budak tu Juara Bertahan tau Mat".. "Budak tu, ayah dia ada court badminton tau Mat.. Hari-hari dia berlatih main badminton kat court ayah dia.." Ditambah pula, sejurus sebelum memasuki gelanggang, Coach Misbun berpesan "budak tu suka main smash tau Mat.. Pantang dapat bola tinggi, dia mesti smash!".. Perkataan demi perkataan yang ditelan Ahmad, membuatkan Ahmad hilang keyakinan diri dan sentiasa berfikiran negatif. Ahmad seolah-olah tidak berupaya melawan apa sahaja bulu tangkis yang datang kepada Ahmad. Mungkin Ahmad terlalu berhati-hati tidak mahu menghantar bola tinggi kerana takut di'smash' oleh pihak lawan, maka Ahmad cuba bermain net. Malangnya kemahiran Ahmad bermain net, memang sangat lemah. Dengan mudah, Ahmad ditewaskan oleh penyandang juara 2011 ini.

Walaupun Ahmad teruk di'titik' oleh this chinese boy, namun Ahmad tetap JUARA di hati kami. Ahmad berupaya menyerlahkan bakatnya walaupun ini kali pertama memasuki pertandingan. Bayangkan budak sementah Ahmad, yang baru sahaja berjinak-jinak dengan arena badminton, baru pertama kali masuk bertanding, sudah boleh sampai ke peringkat separuh akhir. Kami semua amat berbangga dengan pencapaian Ahmad... Syukur.. Syukur... Syukur Ya Allah di atas nikmat yang kau kurniakan ini...

Apa yang boleh saya simpulkan di sini.... Sedari kecil, Ahmad memang merupakan seorang anak yang lasak. Dia sangat aktif, sehingga boleh dikategorikan sebagai hiper-aktif.  Sesaat pun, Ahmad tidak pandai duduk diam, tak reti-reti penat... Di mana-mana sahaja, pada bila-bila masa sahaja. Diamnya hanya waktu tidur sahaja. Sejak kecil, memang kami selalu pening mahu menangani sikap Ahmad yang hiper-aktif ini.  Mak dia ni dah macam tarzan dah, kalau menjerit marahkan Ahmad, namun begitu jugalah sikapnya sehingga besar. Rupa-rupanya di sebalik keaktifannya itu, di sebalik hiper-aktifnya itu, Allah menganugerahkan Ahmad satu kelebihan, iaitu kelebihan 'tidak tahu penat'.. Dengan keaktifan dan sikap tidak tahu penat itulah yang mendorong kepada kejayaan Ahmad... Allah anugerahkan dia satu kuasa dalaman untuk bertarung dan berjuang tanpa mengenal istilah penat atau putus asa. Dan, satu lagi sikap Ahmad yang memang ketara dari kecil adalah sikap tidak mahu kalah!..

Rupa-rupanya di sebalik sikap-sikap negatif Ahmad ini (lasak, aktif, tak reti penat, tak mahu kalah), Allah jadikannya sebagai kelebihan/kekuatan di satu sudut yang lain pula... Jika dahulu, kami sebagai ibu-bapa yang mendidik dan membesarkan Ahmad, sering melafazkan rasa kecewa dengan sikap-sikap negatif Ahmad, namun sekarang barulah kami membuka mata dan menyedari untuk apa dan mengapa Allah menganugerahkan Ahmad dengan sikap begitu... Kerana sikap sebegitulah yang perlu ada di dalam sebuah perjuangan... Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui setiap apa ketentuan yang telah ditetapkan... Kita sebagai hamba-Nya perlu sentiasa redha dan bersyukur dengan setiap kurniaan..

Ya Allah.. betapa sejuknya perut ini mengandungkan Ahmad.. Kecil-kecil lagi sudah membanggakan ibu dan ayah serta ahli keluarga yang lain.. Semoga Ahmad akan terus cemerlang dalam apa jua bidang yang diceburinya... Setiap anak mempunyai kelebihan masing-masing, ada yang cemerlang di dalam pelajaran, ada yang cemerlang di dalam ko-kurikulum, ada juga yang cemerlang di dalam kemahiran dan kekreatifan.. Apa pun bidang yang diceburi, pastikan sahaja anak-anak kita masih berada di landasan yang sebenar.. Kita sebagai ibu bapalah yang perlu memandu arah anak-anak kita ke jalan yang benar. Semoga Allah sentiasa merahmati perjalanan hidup kita ini... Insya Allah....

Ahmad ~ you are my hero!! Keep up your hard work! Never give up and always give your best!!!

6 comments:

  1. Laily,
    Tahniah untuk Ahmad dan keluarga. Akhirnya, Allah menampakkan bahawa segala ciptaanNya, baik manusia atau selainnya tidak sia-sia. Cuma kita yang tidak mahir menafsir di sebalik pemberian Tuhan yang istimewa itu.

    sevendrops

    ReplyDelete
  2. tq KakNas... Baru menyedari betapa selama ini, diri ini hanya pandai mengeluh tanpa mahu berfikir, hikmah di sebalik ciptaan Allah.. Subhanallah.. Allahu Akbar...

    ReplyDelete
  3. Mcm Adib la....bernanah telinga ni mendgar mcm2 citer...** sampai penah ckp ..tolonglah yong..tolong wat sesuatu yg sume org bole bangga ngan ayong...buktikan ayong bukanlah teruk sgt....Alhamdulilah...dia men bola sepak sampai daerah, keputusan upsr d luar jangkaan, sekarg belajar di sek yg bagus & sekrg pon tgh brjinak2 ngan badminton...Sekrg...len pulak ayat2nya....** x sangka ye..adib..pandai budaknya..& ada yg lebih nakal dr dia skrg....** senyum ajer laaa..............

    ReplyDelete
  4. salam ukhuwah dan kenal......

    ReplyDelete
  5. yer Mimie.. aku pun bangga dgn Adib.. bukan calang-calang orang leh masuk MRSM.. semoga Adib akan terus cemerlang di dalam kerjaya dan sahsiah diri Insya Allah...

    ReplyDelete
  6. salam ukhwah juga utk Lizahanum..:)
    thanks for visiting my blog..

    ReplyDelete