Wednesday, May 2, 2012

Pesta Buku Antarabangsa di PWTC

Saban tahun, diari bulan April saya pasti diisi dengan kunjungan ke PWTC untuk meninjau-ninjau pesta buku terbesar di Malaysia yang tahun ini jatuh pada tanggal  27 April - 6 Mei 2012.

Sebagaimana biasa juga, Pejabat Penerbit UTHM akan mengaturkan lawatan ke Pesta Buku Antarabangsa yang dikhaskan kepada staf bukan akademik. Sebanyak 2 bas disediakan pada tahun ini.

Jadual perjalanan ke PWTC memang sangat padat...

7.45 pagi : berkumpul di Dataran Anggerik

8.30 pagi : bas mula bergerak meninggalkan kawasan UTHM
amalan tahun2 sebelumnya : 9.00 pagi berhenti breakfast di Jentayu, Air Hitam... tapi tahun ini kami memujuk abang driver untuk berhenti rehat di Pagoh sahaja.

8.45 pagi : bas berhenti di Petronas untuk isi minyak

10.00 pagi : berhenti di R&R Pagoh untuk sarapan pagi... Malangnya, kawasan R&R Pagoh sedang dalam proses pembersihan premis.. Kami hanya dapat membeli biskut dan air kotak sahaja untuk mengalas perut.

11.00 pagi : berhenti breakfast merangkap lunch (brunch) di R&R Air Keroh

1.15 petang : tiba di PWTC

1.30 petang : mula merayau mencari buku


2.30 petang : berhenti makan dan solat

3.30 petang : sambung merayau

4.30 petang : berhenti merayau dan mula bergerak ke arah tempat menunggu bas berhadapan The Mall

Jika ditolak waktu makan dan solat, sebenarnya kami cuma ada masa selama 2-2 1/2 jam sahaja untuk merayau dari satu booth ke satu booth.. Saya selalu tidak cukup masa untuk membeli belah. Bagi saya 3 jam yang diperuntukkan amat tidak berbaloi untuk meneroka keseluruhan kawasan pameran yang sungguh besar dan 3 tingkat pula tu!...

Apa boleh buat, kami jauh di selatan, ikut pula rombongan cik kiah.. kenalah ikut masa yang telah ditetapkan. Nak pergi sendiri, memang tak sampailah.. Encik abang kita pasti taknak layan punya kan.. Yang peliknya, saya tak pernah sempat masa nak round semua booth, tapi ramai la pulak yang ada masa merayau ke The Mall.. Sempat ke mereka borong buku dan shopping sekaligus yer?

Hasil tangkapan tahun ini..hehe

No comments:

Post a Comment