Friday, July 27, 2012

10 Sebab Mengapa Ramai Orang Gagal Dalam Perniagaan

10 sebab mengapa ramai orang gagal dlm perniagaan..

Saya bukanlah seorang usahawan berjaya malah masih jauh utk bergelar seorang jutawan.. Saya juga masih mentah dlm bidang perniagaan kerana baru setahun dua berjinak2 dlm bidang ini kalau nak dibandingkan dgn mereka di luar sana yg telah 5-6 tahun menceburi bidang perniagaan.. Namun saya ingin kongsikan sedikit informasi hasil dari pengalaman & pemerhatian serta pembelajaran saya sepanjang 2 tahun ini..

Berikut merupakan punca utama ramai orang gagal di dalam perniagaan pertama mereka :-

1. Mudah lupa diri
Ramai org mudah lupa diri bila nampak duit byk depan mata.. Sewaktu mahu memulakan bisnes, dpt sahaja duit loan utk modal bisnes, terus beli hp baru, gadget baru, atau kereta baru.. Barulah nmpak gaya org bisnes!, katanya.. Kemudian bila modal awal dah terusik, byk perancangan menjadi tergendala kerana kekurangan modal & mereka mula membuat hutang baru dgn meminjam drpda Ah Long pula.. Akhirnya bisnes yg diusahakan trpaksa gulung tikar kerana pndpatan bulanan yg diterima habis digunakan utk membayar bunga & hutang pinjaman..

2. Tidak bijak menguruskan kewangan
Antara punca utama kegagalan dlm perniagaan adalah kegagalan dlm menguruskan kewangan perniagaan.. Manusia mudah gelap mata bila dpt payment.. Bila dpt payment, terus shopping handbag baru, kasut baru, make up berjenama bgi perempuan & mungkin eksesori kereta bagi lelaki.. Mereka lupa atau buat buat lupa bhw duit itulah yg perlu mereka simpan utk pusingan modal, membeli semula brg2 yg telah habis, bayar hutang bank, membayar expenses (gaji, bil elektrik & air, Sewa Kedai, bil telefon, beli bahan mentah, dll).. Bila cukup bulan & waktu membayar gaji telah tiba, mereka tidak mampu melunaskan semua expenses yg wajib.. Dan ini menyebabkan mereka mempunyai beban expenses berganda pada bulan2 berikutnya.. Dan akhirnya sampai pada satu ketika, mereka langsung tiada dana utk membayar expenses kerana expenses telah melebihi income yg mereka terima.. Sy nasihatkan anda semua, bertindak bijaklah menguruskan kewangan anda.. Berhati2lah ketika berbelanja.. Belilah barang yg perlu sahaja... Dan yg penting, beli brg dgn menggunakan duit gaji anda, bukannya duit bisnes.. Ingat! Payment yg anda terima, bukannya semuanya milik anda & anda berhak dgn sewenang2nya gunakan duit itu utk keperluan peribadi! Itu salah sama sekali! 1/3 drpd hasil pndapatn adalah utk perbelanjaan perniagaan, 1/3 lagi utk gaji & 1/3 lagi utk simpanan.. Nasihat seorang mentor "Bila anda telah simpan wang di bank, cuba utk lupakan wang yg anda telah simpan itu"

3. Tidak menyimpan
& yg paling penting adalah simpanan utk masa depan.. Kita perlu menyimpan dgn tujuan utk mengembangkan perniagaan kita. Wang itu juga bole digunakan ketika kecemasan if anything berlaku contohnya mesin rosak ke, nak tambah mesin baru ke..

Ramai orang sgt susah utk membiasakan diri menyimpan wang kerana kata mereka duit tak cukuplah, macamana nak menyimpan.. Payment yg dpt ni pun cukup cukup utk belanja bulan nie, mcmner nak simpan? Di sinilah pentingnya pengurusan kewangan tadi.. Percayalah cakap saya, walaupun anda hanya berniaga kerepek yg dibungkus kecil kecil dgn harga Rm1 sepeket, sbnarnya anda masih boleh menyimpan!

Saya berikan contoh.. Harga sekilogram pisang tanduk ialah Rm3 sekilo., dgn 8kg pisang, anda boleh menghasilkan 60 bungkus kerepek.. Dengan modal rm30, anda akan berjaya mndapat rm60 sekiranya semua kerepek anda habis dijual.. Ingat! Jgn belanjakan semua wang rm60 yg anda terima itu... Ambil semula modal awal rm30 yg telah anda keluarkan sebelum ini.. Dan gunakan wang itu utk beli lagi pisang tanduk.. Rm15 anda ambil utk upah anda & lagi rm15 anda wajib simpan! Jika anda membelanjakan kesemua wang rm60 hasil jualan kerepek tadi, mcamner anda hendak beli lagi pisang tanduk yg lain? Sebab itu ramai org akan buat hutang baru, pegi meminjam wang lagi utk beli pisang lagi.. Dan ramai juga yg akan gulung tikar sbb tidak mampu utk teruskan perniagaan anda..

Sy kagum dgn semangat org2 tua kita mengumpul wang utk menunaikan fardhu haji, especially Mak saya.. Semangatnya menyimpan wang utk menunaikan rukun Islam ke 5 itulah yg membuatkan sy bangga dgn beliau.. Cuba kita fikirkan seorang ibu yg mnjadi surirumah sepenuh masa, tidak mempunyai pekerjaan, tidak mempunyai sumber kewangan tetapi mampu menyimpan puluhan ribu ringgit di dlm akaunnya.. Keinginan mereka yg membara membuatkan mereka sanggup mengikat perut, tidak membeli baju baru, tudung baru & menyimpan berdikit-dikit wang yg dihulurkan oleh anak2.. malah boleh pula bermain 'kutu' serta menyimpan duit kutu yg diperolehi di dlm acc Tabung Haji.. Kalau kitalah agaknya, hari ni dpt duit kutu, esok lusa mesti dah habis buat beli handbag & kasut baru.. Itulah dia semangat menyimpan org2 tua kita yg perlu kita contohi.. Dan yg lebih mengagumkan sy, setelah menunaikan fardhu Haji pada tahun 2002, keinginan utk mengunjungi Tanah Suci sekali lagi masih membara & Mak berkunjung sekali lagi ke Mekah tahun ini (2012) utk menunaikan umrah pula! Kita yg muda belia ni, entah bila bole dpt kumpul duit utk buat umrah?

4. Berat utk bersedekah
Mereka juga alpa untuk bersedekah, kerana mereka kata tunggu kalau ada duit lebih nanti, aku sedekah lah! Skrg ni cukup cukup makan jer..
"tidak akan miskin org2 yang bersedekah ke jalan Allah" percayalah..
Pengalaman sy.. Sy baru sahaja sediakan sekeping cek utk menderma pada satu Tabung ni (tapi belum sempat nak serahkan lagi), keesokan harinya, sy dpt panggilan telefon dari seseorang yg tidak sy kenali & mnta saya cuci karpet di pejabatnya.. Sy malu kerana amaun yg sy dpt dari projek ini jauh lebih byk dri apa yg sy telah dermakan.. Nikmat Allah yg mana yg mahu kita dustakan, bila mana Dia mahu melimpahkan rezeki kpd hambaNya?
Bersedekahlah dgn ikhlas Insya Allah besar ganjarannya utk kita..

5. Tidak Fokus
Masalah utama ramai drpd kita adalah tidak fokus pd sesuatu perniagaan yg diusahakan.. Teruja utk melakukan semua kerja di dalam satu satu masa.. Nasihat saya, fokuslah pd satu perkara dahulu.. Bila kita sudah rasa agak selesa sedikit, dgn mggunakan duit smpanan tdi, kita kembangkan prniagaan kita.. Di situlah pentingnya wang simpanan.. Jika kita tidak menyimpan, b/mana kita hndak kembangkan bisnes kita?biarlah sekecil mana pun bisnes kita, lebih rendah modal yg kita keluarkan, itu lebih selamat utk kita sebenarnya.. Elakkan terlalu byk berhutang kerana akhirnya kita hanya akan menjadi hamba duit di mana setiap bulan, duit pndapatan kita habis utk membayar hutang sahaja..

Ok, sy mnta maaf kerana menulis panjang lebar.. Sebenarnya sy langsung tidak layak utk memberi nasihat kpd anda yg bijak pandai di luar sana.. Sekiranya ada manfaat di dalam tulisan ini, ambillah.. Sy manusia yg tidak sempurna malah jauh dari kesempurnaan.

Eh! Kata ada 10 sebab, kenapa baru 5, dah ada penutup pulak ni? Hehe.. Lagi 5 sebab akan sy bongkar & kupas dlm e-book sy sedikit waktu lgi.. Insya Allah.. Doakan sy yer..

(Ribuan penghargaan buat mentor saya Tuan Baharudin yg telah byk membuka mata & minda saya.. Semoga terus sukses & sy juga ingin ikut jejak langkah tuan :))

3 comments:

  1. bab pengurusan kewangan memang tepat. Sebab saya dah lama terlibat dalam perisian perakaunan dan pakar mengenainya. Kebanyakkan perniagaan memang memerlukan bantuan dalam bab ini. bantuan dan CD perisian 100% PERCUMA. email nama, alamat dan email ke customerserv.cbs@gmail.com. CD akan dihantar PERCUMA>

    ReplyDelete
  2. terima kasih untuk tips2 yang anda kongsikan

    ReplyDelete
  3. Sangat benar atas semua 5 point yang di utarakan.Barangkali tip2 ini diperolihi melalui pengalamann dan ilmu yang ada.Terima kasih tuan

    ReplyDelete