Friday, July 27, 2012

10 Sebab Mengapa Ramai Orang Gagal Dalam Perniagaan

10 sebab mengapa ramai orang gagal dlm perniagaan..

Saya bukanlah seorang usahawan berjaya malah masih jauh utk bergelar seorang jutawan.. Saya juga masih mentah dlm bidang perniagaan kerana baru setahun dua berjinak2 dlm bidang ini kalau nak dibandingkan dgn mereka di luar sana yg telah 5-6 tahun menceburi bidang perniagaan.. Namun saya ingin kongsikan sedikit informasi hasil dari pengalaman & pemerhatian serta pembelajaran saya sepanjang 2 tahun ini..

Berikut merupakan punca utama ramai orang gagal di dalam perniagaan pertama mereka :-

1. Mudah lupa diri
Ramai org mudah lupa diri bila nampak duit byk depan mata.. Sewaktu mahu memulakan bisnes, dpt sahaja duit loan utk modal bisnes, terus beli hp baru, gadget baru, atau kereta baru.. Barulah nmpak gaya org bisnes!, katanya.. Kemudian bila modal awal dah terusik, byk perancangan menjadi tergendala kerana kekurangan modal & mereka mula membuat hutang baru dgn meminjam drpda Ah Long pula.. Akhirnya bisnes yg diusahakan trpaksa gulung tikar kerana pndpatan bulanan yg diterima habis digunakan utk membayar bunga & hutang pinjaman..

2. Tidak bijak menguruskan kewangan
Antara punca utama kegagalan dlm perniagaan adalah kegagalan dlm menguruskan kewangan perniagaan.. Manusia mudah gelap mata bila dpt payment.. Bila dpt payment, terus shopping handbag baru, kasut baru, make up berjenama bgi perempuan & mungkin eksesori kereta bagi lelaki.. Mereka lupa atau buat buat lupa bhw duit itulah yg perlu mereka simpan utk pusingan modal, membeli semula brg2 yg telah habis, bayar hutang bank, membayar expenses (gaji, bil elektrik & air, Sewa Kedai, bil telefon, beli bahan mentah, dll).. Bila cukup bulan & waktu membayar gaji telah tiba, mereka tidak mampu melunaskan semua expenses yg wajib.. Dan ini menyebabkan mereka mempunyai beban expenses berganda pada bulan2 berikutnya.. Dan akhirnya sampai pada satu ketika, mereka langsung tiada dana utk membayar expenses kerana expenses telah melebihi income yg mereka terima.. Sy nasihatkan anda semua, bertindak bijaklah menguruskan kewangan anda.. Berhati2lah ketika berbelanja.. Belilah barang yg perlu sahaja... Dan yg penting, beli brg dgn menggunakan duit gaji anda, bukannya duit bisnes.. Ingat! Payment yg anda terima, bukannya semuanya milik anda & anda berhak dgn sewenang2nya gunakan duit itu utk keperluan peribadi! Itu salah sama sekali! 1/3 drpd hasil pndapatn adalah utk perbelanjaan perniagaan, 1/3 lagi utk gaji & 1/3 lagi utk simpanan.. Nasihat seorang mentor "Bila anda telah simpan wang di bank, cuba utk lupakan wang yg anda telah simpan itu"

3. Tidak menyimpan
& yg paling penting adalah simpanan utk masa depan.. Kita perlu menyimpan dgn tujuan utk mengembangkan perniagaan kita. Wang itu juga bole digunakan ketika kecemasan if anything berlaku contohnya mesin rosak ke, nak tambah mesin baru ke..

Ramai orang sgt susah utk membiasakan diri menyimpan wang kerana kata mereka duit tak cukuplah, macamana nak menyimpan.. Payment yg dpt ni pun cukup cukup utk belanja bulan nie, mcmner nak simpan? Di sinilah pentingnya pengurusan kewangan tadi.. Percayalah cakap saya, walaupun anda hanya berniaga kerepek yg dibungkus kecil kecil dgn harga Rm1 sepeket, sbnarnya anda masih boleh menyimpan!

Saya berikan contoh.. Harga sekilogram pisang tanduk ialah Rm3 sekilo., dgn 8kg pisang, anda boleh menghasilkan 60 bungkus kerepek.. Dengan modal rm30, anda akan berjaya mndapat rm60 sekiranya semua kerepek anda habis dijual.. Ingat! Jgn belanjakan semua wang rm60 yg anda terima itu... Ambil semula modal awal rm30 yg telah anda keluarkan sebelum ini.. Dan gunakan wang itu utk beli lagi pisang tanduk.. Rm15 anda ambil utk upah anda & lagi rm15 anda wajib simpan! Jika anda membelanjakan kesemua wang rm60 hasil jualan kerepek tadi, mcamner anda hendak beli lagi pisang tanduk yg lain? Sebab itu ramai org akan buat hutang baru, pegi meminjam wang lagi utk beli pisang lagi.. Dan ramai juga yg akan gulung tikar sbb tidak mampu utk teruskan perniagaan anda..

Sy kagum dgn semangat org2 tua kita mengumpul wang utk menunaikan fardhu haji, especially Mak saya.. Semangatnya menyimpan wang utk menunaikan rukun Islam ke 5 itulah yg membuatkan sy bangga dgn beliau.. Cuba kita fikirkan seorang ibu yg mnjadi surirumah sepenuh masa, tidak mempunyai pekerjaan, tidak mempunyai sumber kewangan tetapi mampu menyimpan puluhan ribu ringgit di dlm akaunnya.. Keinginan mereka yg membara membuatkan mereka sanggup mengikat perut, tidak membeli baju baru, tudung baru & menyimpan berdikit-dikit wang yg dihulurkan oleh anak2.. malah boleh pula bermain 'kutu' serta menyimpan duit kutu yg diperolehi di dlm acc Tabung Haji.. Kalau kitalah agaknya, hari ni dpt duit kutu, esok lusa mesti dah habis buat beli handbag & kasut baru.. Itulah dia semangat menyimpan org2 tua kita yg perlu kita contohi.. Dan yg lebih mengagumkan sy, setelah menunaikan fardhu Haji pada tahun 2002, keinginan utk mengunjungi Tanah Suci sekali lagi masih membara & Mak berkunjung sekali lagi ke Mekah tahun ini (2012) utk menunaikan umrah pula! Kita yg muda belia ni, entah bila bole dpt kumpul duit utk buat umrah?

4. Berat utk bersedekah
Mereka juga alpa untuk bersedekah, kerana mereka kata tunggu kalau ada duit lebih nanti, aku sedekah lah! Skrg ni cukup cukup makan jer..
"tidak akan miskin org2 yang bersedekah ke jalan Allah" percayalah..
Pengalaman sy.. Sy baru sahaja sediakan sekeping cek utk menderma pada satu Tabung ni (tapi belum sempat nak serahkan lagi), keesokan harinya, sy dpt panggilan telefon dari seseorang yg tidak sy kenali & mnta saya cuci karpet di pejabatnya.. Sy malu kerana amaun yg sy dpt dari projek ini jauh lebih byk dri apa yg sy telah dermakan.. Nikmat Allah yg mana yg mahu kita dustakan, bila mana Dia mahu melimpahkan rezeki kpd hambaNya?
Bersedekahlah dgn ikhlas Insya Allah besar ganjarannya utk kita..

5. Tidak Fokus
Masalah utama ramai drpd kita adalah tidak fokus pd sesuatu perniagaan yg diusahakan.. Teruja utk melakukan semua kerja di dalam satu satu masa.. Nasihat saya, fokuslah pd satu perkara dahulu.. Bila kita sudah rasa agak selesa sedikit, dgn mggunakan duit smpanan tdi, kita kembangkan prniagaan kita.. Di situlah pentingnya wang simpanan.. Jika kita tidak menyimpan, b/mana kita hndak kembangkan bisnes kita?biarlah sekecil mana pun bisnes kita, lebih rendah modal yg kita keluarkan, itu lebih selamat utk kita sebenarnya.. Elakkan terlalu byk berhutang kerana akhirnya kita hanya akan menjadi hamba duit di mana setiap bulan, duit pndapatan kita habis utk membayar hutang sahaja..

Ok, sy mnta maaf kerana menulis panjang lebar.. Sebenarnya sy langsung tidak layak utk memberi nasihat kpd anda yg bijak pandai di luar sana.. Sekiranya ada manfaat di dalam tulisan ini, ambillah.. Sy manusia yg tidak sempurna malah jauh dari kesempurnaan.

Eh! Kata ada 10 sebab, kenapa baru 5, dah ada penutup pulak ni? Hehe.. Lagi 5 sebab akan sy bongkar & kupas dlm e-book sy sedikit waktu lgi.. Insya Allah.. Doakan sy yer..

(Ribuan penghargaan buat mentor saya Tuan Baharudin yg telah byk membuka mata & minda saya.. Semoga terus sukses & sy juga ingin ikut jejak langkah tuan :))

18 comments:

  1. bab pengurusan kewangan memang tepat. Sebab saya dah lama terlibat dalam perisian perakaunan dan pakar mengenainya. Kebanyakkan perniagaan memang memerlukan bantuan dalam bab ini. bantuan dan CD perisian 100% PERCUMA. email nama, alamat dan email ke customerserv.cbs@gmail.com. CD akan dihantar PERCUMA>

    ReplyDelete
  2. terima kasih untuk tips2 yang anda kongsikan

    ReplyDelete
  3. Sangat benar atas semua 5 point yang di utarakan.Barangkali tip2 ini diperolihi melalui pengalamann dan ilmu yang ada.Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  4. Saya Mark Snell Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan untuk menyokong perniagaan anda
    atau apa-apa maksud? Kami disahkan dan undang-undang dan antarabangsa
    syarikat pinjaman berlesen. Kami menawarkan pinjaman kepada syarikat-syarikat komersial,
    syarikat dan individu pada kadar yang mampan sebanyak 2%, sama ada
    Jangka pendek atau jangka panjang, atau jika kredit anda tidak baik cukup, kita
    akan memproses pinjaman anda sebaik sahaja menerima permohonan anda.
    Kami adalah sebuah institusi kewangan bebas. Selama bertahun-tahun, kami mempunyai
    beribu-ribu pelanggan untuk menyediakan pelbagai jenis pinjaman, yang ditubuhkan
    reputasi yang baik. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman bercagar bagi apa-apa amaun
    orang di seluruh dunia, kami menawarkan pinjaman peribadi yang mudah, perdagangan /
    pinjaman komersial, pinjaman kereta pajakan / pembiayaan peralatan, hutang
    pinjaman penyatuan, pinjaman rumah, DLL yang mempunyai sejarah kredit yang baik atau buruk.
    Jika anda memerlukan pinjaman sila hubungi kami melalui e-mel
    (Marksnellloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu !! kami memberikan pinjaman kepada perusahaan, badan swasta dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail melalui: (silverveeloanfirm@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) Nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Jenis Kelamin ........................
    5) Status perkawinan .............
    6) Pekerjaan ................
    7) Nomor Telepon ...........
    8) posisi di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) Jumlah Pinjaman .........
    11) durasi pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tanggal Lahir ........................

    ReplyDelete
  6. Setuju dengan perkongsian dalam artikel ini.

    ReplyDelete
  7. Saya adalah Ibu Nur Amalina, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka adalah banyak scammers dan pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet. Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan menolong saya dengan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman asli, setelah itu saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang kemudian menyebut saya sebagai pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Mrs. Charity meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 750 juta rupiah Indonesia (Rp750.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan dan hanya dengan suku bunga 2% saja.

    Saya sangat terkejut saat memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajarkan dikirim langsung ke akun saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, silakan hubungi dia melalui email: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda memenuhi persyaratannya.

    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya: (nuramalinasofiyani05@gmail.com) Akan melakukan yang terbaik untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete
  8. Estoy contento hoy de que obtuve un préstamo de esta compañía legítima después de muchos años de pérdidas financieras y también me timaron en el proceso hasta que conocí a este gran hombre que me ayudó con un préstamo de $ 533,000 y aconsejaré a todos los solicitantes de préstamos para contactar esta empresa por correo electrónico: williamsloans6@yandex.com, whatsapp en +1 (214) 305-8945.

    ReplyDelete
  9. Halo,
    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

    ReplyDelete
  10. Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan atau ingin memenuhi impian Anda dengan dana? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi tagihan Anda, Mulai atau perluas bisnis Anda?
    Apakah Anda mengalami kesulitan dalam memperoleh pinjaman dari Pemberi Pinjaman atau Bank karena tingginya biaya / persyaratan pinjaman? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian khawatir kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pelamar yang tertarik baik lokal maupun luar negeri tidak peduli jenis kelamin atau lokasi tetapi usia harus 18 tahun ke atas. Mendapatkan
    kembali kepada kami untuk negosiasi tentang jumlah yang Anda butuhkan akan menjadi keputusan yang bijaksana.
    hubungi perusahaan pinjaman Gloria S melalui email: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Salam Hormat

    ReplyDelete
  11. Saya Ny. Mariam Farid, pemberi pinjaman swasta, apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melengkapi kebutuhan keuangan Anda, seperti membayar tagihan, memperluas bisnis, atau melunasi utang? Kami memberikan pinjaman kepada individu, perusahaan swasta atau pekerja pemerintah dengan suku bunga rendah 2% untuk jumlah yang diminta dan tanpa banyak stres atau kertas bekerja dan dengan jadwal angsuran bulanan yang nyaman. Hubungi kami melalui email: (mariamfaridfinancialservices@gmail.com) datang dan berbagi kebesaran perusahaan dan penuhi impian Anda.

    ReplyDelete
  12. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Ratih Wahyu, saya ingin berkongsi kesaksian saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam internet, Tuhan telah menyokong saya melalui Puan Kathleen Brian yang baik ibu.

    Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan enggan meneruskan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar pinjaman dalam talian tetapi saya tertipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeza.

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya bercakap dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Mrs Kathleen, yang merupakan pemilik syarikat pinjaman global. Rakan saya meminta saya memohon dari Puan Kathleen, jadi saya mengumpul keberanian dan menghubunginya.

    Saya memohon pinjaman sebanyak Rp500, 000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu mudah disepakati tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan atas pemindahan kredit, karena fakta bahwa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk mentransfer pinjaman Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah wang tunai Rp500.000.000. Saya sangat gembira bahawa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga Tuhan memberkati ibu Kathleen untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Kathleen melalui e-mel: kathleenloancompany1@gmail.com untuk pinjaman anda.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: ratihwahy@gmail.com dan Kezia yang memperkenalkan dan memberitahu saya tentang Puan Kathleen juga mendapat pinjaman baru dari syarikat itu. Anda boleh menghubungi Kezia melalui e-melnya: keziaarjuna@gmail.com.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.

    ReplyDelete
  13. Nama saya adalah Okta Mira Anda dipersilakan untuk CREDIT UNION DAYA LESTARI tempat di mana Anda memiliki kesempatan untuk mengubah defisit keuangan menjadi individu yang kaya dengan bantuan staf berkualifikasi tinggi melalui staf yang bertekad dan memiliki sumber daya keuangan yang baik tempat berselingkuh atau merampok Orang-orang dari uang mereka adalah tabu tempat di mana Anda dilengkapi secara finansial untuk mengatasi kekurangan keuangan saya telah mengulurnya itulah sebabnya saya datang ke sini untuk memberi tahu Anda bahwa tidak semua kreditur online adalah penipuan atau penipuan karena prioritas utama CREDIT UNION DAYA LESTARI adalah untuk menyediakan dana dalam mata uang apa pun untuk semua klien mereka sehingga mereka akan dapat memenuhi kebutuhan keuangan mereka setiap hari jadi jangan biarkan saya ditinggalkan Anda membutuhkan dana untuk:
    ✓ Tagihan Rumah Sakit
    ✓ Renovasi Rumah
    ✓ Pembesaran Bisnis
    ✓ Refinancing Ekstensi Pertanian
    ✓ Penambangan Emas
    ✓ Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
      Semua ini dan banyak lagi
    Gmail: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
             ➡ {WhatsApp Only :: {+ 33753893351}
            ➡  BBM INVITES: {D8980E0B} {4424A}➡{https://www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}

    ReplyDelete
  14. Twitter .... aasimaha loan firm
    @AasimahaLoan
    Ikuti kami di instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    kericau; aasimhaloanfirm
    aasimahaadilaahmedloanfirm.wordpress.com

    Halo semua, saya Jurjani · Budi, saya dari Malaysia.my kakak Novita bodoh oleh peminjam pinjaman palsu di blog ini. Saya ingin anda semua tahu bahawa terdapat syarikat pinjaman yang boleh dipercayai di sini yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan banyak orang di sini dapat memberi kesaksian untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak menjadi korban kepada orang-orang yang salah di sini. kakak saya NOVITA telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira Rm 25,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran itu dia tidak mendapat pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan dua sahabat baik dari Jakarta bandar di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "firma pinjaman Aasimah Aadila beberapa tahun yang lalu" pemberi pinjaman ibu muslim yang baik, kakak saya Novita Rm 680,000 pinjaman hanya dalam satu jam permohonan saya semalam. dia terkejut apabila dia mendapat mesej dari bank CIMBnya dan jumlah itu dipindahkan terus kepadanya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 13 orang dari Malaysia dan Indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang yang baik ini dan juga kawan Thailand saya baru saja menerima pinjamannya semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan runtuh perniagaan anda, dapatkan pinjaman sebenar hari ini dan tentukan diri anda.
    Saya amat teruja untuk membantu negara saya mendapat pinjaman daripada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai ramai orang gembira di negara kita yang mendapat pinjaman mereka dari ibu Muslim yang baik, anda boleh email saya melalui (jurjanibude0811@gmail.com) atau anda boleh menghubungi Puan .Aimimah Aadila syarikat melalui (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya di sini untuk membantu. Tuhan memberkati kamu semua. Anda perlu tahu bahwa saya adalah orang yang sibuk dengan bisnis saya dan pekerja saya, sehingga Anda dapat mengirim email atau mengirim sms kepada saya di nomor saya jika Anda menelepon dan saya tidak memilih panggilan Anda semua dapat memberkati Anda.tolong, ketika Anda mengirim pesan teks kepada saya, saya akan menulis surat kepada Anda ketika ada waktu.

    nomor saya .... +6285574670652
    email saya ..... ((jurjanibude0811@gmail.com))
    alamat perusahaan pinjaman penjaminan berlaku sekarang ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  15. Nama saya Elang Endah Saya seorang wanita bisnis di Indonesia dan saya bepergian ke negara lain karena bisnis, saya beberapa waktu yang lalu saya memiliki kemunduran dalam bisnis saya karena seseorang yang saya percayai begitu banyak berbohong kepada saya dan mengambil banyak uang saya. modal dengan harapan mengirimi saya barang. Saya mulai mencari bantuan dan seorang teman memperkenalkan saya ke Arab Credit Group Beberapa bulan yang lalu, saya takut karena cerita yang saya dengar tentang pinjaman online sebelumnya, tetapi saya berkata pada diri sendiri bahwa saya harus mencobanya, setelah menyelesaikan semua persyaratan yang saya miliki. pinjaman sebesar 700jt telah ditransfer kepada saya dan hari ini saya sepenuhnya kembali ke bisnis, jika Anda memiliki tantangan keuangan atau Anda mencari modal untuk memulai bisnis Anda sendiri di sini adalah kesempatan Anda, jika mereka dapat membantu saya tahu mereka akan membantu Anda juga . hubungi Arab Credit Group hari ini dan Anda akan senang melakukannya.

    Detail saya

    nama: Elang Endah
    email: elangendah7@gmail.com


    hubungi Arab Credit Group menggunakan.

    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com

    ReplyDelete
  16. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!

    Halo semua, nama saya Mrs. Arya Theresia, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari MRS CHRISTY MORRIS LOAN FIRM karena begitu banyak pemberi pinjaman kredit palsu di sini di internet dan juga untuk memberi tahu Anda bahwa saya adalah korban penipu internet berkali-kali, jadi saya tidak kehilangan harapan sampai saya dirujuk oleh seorang teman ke pemberi pinjaman terpercaya bernama MRS. CHRISTY MORRIS yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp850.000,0000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan, saya sarankan CHRISTY MORRIS LOAN FIRM adalah yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka maju, Amin

    Jika Anda memerlukan bantuan tentang cara mendapatkan pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (aryatheresia750@gmail.com)

    Anda dapat menghubungi perusahaan secara langsung dengan pinjaman mereka
    Email: (christymorrisloanfirm@gmail.com)
    Terima kasih
    Arya Theresia

    ReplyDelete
  17. Nama saya Reni Alida, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati, karena ada penipuan dan perusahaan pinjaman palsu di mana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian pinjaman palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah penipuan, karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya ditipu oleh beberapa perusahaan pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Elizebeth Isaac Loan Company, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp.600.000,00 (600 ribu) dalam waktu kurang dari 24 jam dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, jangan ragu-ragu, silakan hubungi dia melalui email nyata: Elizebethisaacloancompany@gmail.com dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi syarat dan ketentuannya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: renialida@gmail.com. Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    ReplyDelete
  18. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete