Friday, July 27, 2012

10 Sebab Mengapa Ramai Orang Gagal Dalam Perniagaan

10 sebab mengapa ramai orang gagal dlm perniagaan..

Saya bukanlah seorang usahawan berjaya malah masih jauh utk bergelar seorang jutawan.. Saya juga masih mentah dlm bidang perniagaan kerana baru setahun dua berjinak2 dlm bidang ini kalau nak dibandingkan dgn mereka di luar sana yg telah 5-6 tahun menceburi bidang perniagaan.. Namun saya ingin kongsikan sedikit informasi hasil dari pengalaman & pemerhatian serta pembelajaran saya sepanjang 2 tahun ini..

Berikut merupakan punca utama ramai orang gagal di dalam perniagaan pertama mereka :-

1. Mudah lupa diri
Ramai org mudah lupa diri bila nampak duit byk depan mata.. Sewaktu mahu memulakan bisnes, dpt sahaja duit loan utk modal bisnes, terus beli hp baru, gadget baru, atau kereta baru.. Barulah nmpak gaya org bisnes!, katanya.. Kemudian bila modal awal dah terusik, byk perancangan menjadi tergendala kerana kekurangan modal & mereka mula membuat hutang baru dgn meminjam drpda Ah Long pula.. Akhirnya bisnes yg diusahakan trpaksa gulung tikar kerana pndpatan bulanan yg diterima habis digunakan utk membayar bunga & hutang pinjaman..

2. Tidak bijak menguruskan kewangan
Antara punca utama kegagalan dlm perniagaan adalah kegagalan dlm menguruskan kewangan perniagaan.. Manusia mudah gelap mata bila dpt payment.. Bila dpt payment, terus shopping handbag baru, kasut baru, make up berjenama bgi perempuan & mungkin eksesori kereta bagi lelaki.. Mereka lupa atau buat buat lupa bhw duit itulah yg perlu mereka simpan utk pusingan modal, membeli semula brg2 yg telah habis, bayar hutang bank, membayar expenses (gaji, bil elektrik & air, Sewa Kedai, bil telefon, beli bahan mentah, dll).. Bila cukup bulan & waktu membayar gaji telah tiba, mereka tidak mampu melunaskan semua expenses yg wajib.. Dan ini menyebabkan mereka mempunyai beban expenses berganda pada bulan2 berikutnya.. Dan akhirnya sampai pada satu ketika, mereka langsung tiada dana utk membayar expenses kerana expenses telah melebihi income yg mereka terima.. Sy nasihatkan anda semua, bertindak bijaklah menguruskan kewangan anda.. Berhati2lah ketika berbelanja.. Belilah barang yg perlu sahaja... Dan yg penting, beli brg dgn menggunakan duit gaji anda, bukannya duit bisnes.. Ingat! Payment yg anda terima, bukannya semuanya milik anda & anda berhak dgn sewenang2nya gunakan duit itu utk keperluan peribadi! Itu salah sama sekali! 1/3 drpd hasil pndapatn adalah utk perbelanjaan perniagaan, 1/3 lagi utk gaji & 1/3 lagi utk simpanan.. Nasihat seorang mentor "Bila anda telah simpan wang di bank, cuba utk lupakan wang yg anda telah simpan itu"

3. Tidak menyimpan
& yg paling penting adalah simpanan utk masa depan.. Kita perlu menyimpan dgn tujuan utk mengembangkan perniagaan kita. Wang itu juga bole digunakan ketika kecemasan if anything berlaku contohnya mesin rosak ke, nak tambah mesin baru ke..

Ramai orang sgt susah utk membiasakan diri menyimpan wang kerana kata mereka duit tak cukuplah, macamana nak menyimpan.. Payment yg dpt ni pun cukup cukup utk belanja bulan nie, mcmner nak simpan? Di sinilah pentingnya pengurusan kewangan tadi.. Percayalah cakap saya, walaupun anda hanya berniaga kerepek yg dibungkus kecil kecil dgn harga Rm1 sepeket, sbnarnya anda masih boleh menyimpan!

Saya berikan contoh.. Harga sekilogram pisang tanduk ialah Rm3 sekilo., dgn 8kg pisang, anda boleh menghasilkan 60 bungkus kerepek.. Dengan modal rm30, anda akan berjaya mndapat rm60 sekiranya semua kerepek anda habis dijual.. Ingat! Jgn belanjakan semua wang rm60 yg anda terima itu... Ambil semula modal awal rm30 yg telah anda keluarkan sebelum ini.. Dan gunakan wang itu utk beli lagi pisang tanduk.. Rm15 anda ambil utk upah anda & lagi rm15 anda wajib simpan! Jika anda membelanjakan kesemua wang rm60 hasil jualan kerepek tadi, mcamner anda hendak beli lagi pisang tanduk yg lain? Sebab itu ramai org akan buat hutang baru, pegi meminjam wang lagi utk beli pisang lagi.. Dan ramai juga yg akan gulung tikar sbb tidak mampu utk teruskan perniagaan anda..

Sy kagum dgn semangat org2 tua kita mengumpul wang utk menunaikan fardhu haji, especially Mak saya.. Semangatnya menyimpan wang utk menunaikan rukun Islam ke 5 itulah yg membuatkan sy bangga dgn beliau.. Cuba kita fikirkan seorang ibu yg mnjadi surirumah sepenuh masa, tidak mempunyai pekerjaan, tidak mempunyai sumber kewangan tetapi mampu menyimpan puluhan ribu ringgit di dlm akaunnya.. Keinginan mereka yg membara membuatkan mereka sanggup mengikat perut, tidak membeli baju baru, tudung baru & menyimpan berdikit-dikit wang yg dihulurkan oleh anak2.. malah boleh pula bermain 'kutu' serta menyimpan duit kutu yg diperolehi di dlm acc Tabung Haji.. Kalau kitalah agaknya, hari ni dpt duit kutu, esok lusa mesti dah habis buat beli handbag & kasut baru.. Itulah dia semangat menyimpan org2 tua kita yg perlu kita contohi.. Dan yg lebih mengagumkan sy, setelah menunaikan fardhu Haji pada tahun 2002, keinginan utk mengunjungi Tanah Suci sekali lagi masih membara & Mak berkunjung sekali lagi ke Mekah tahun ini (2012) utk menunaikan umrah pula! Kita yg muda belia ni, entah bila bole dpt kumpul duit utk buat umrah?

4. Berat utk bersedekah
Mereka juga alpa untuk bersedekah, kerana mereka kata tunggu kalau ada duit lebih nanti, aku sedekah lah! Skrg ni cukup cukup makan jer..
"tidak akan miskin org2 yang bersedekah ke jalan Allah" percayalah..
Pengalaman sy.. Sy baru sahaja sediakan sekeping cek utk menderma pada satu Tabung ni (tapi belum sempat nak serahkan lagi), keesokan harinya, sy dpt panggilan telefon dari seseorang yg tidak sy kenali & mnta saya cuci karpet di pejabatnya.. Sy malu kerana amaun yg sy dpt dari projek ini jauh lebih byk dri apa yg sy telah dermakan.. Nikmat Allah yg mana yg mahu kita dustakan, bila mana Dia mahu melimpahkan rezeki kpd hambaNya?
Bersedekahlah dgn ikhlas Insya Allah besar ganjarannya utk kita..

5. Tidak Fokus
Masalah utama ramai drpd kita adalah tidak fokus pd sesuatu perniagaan yg diusahakan.. Teruja utk melakukan semua kerja di dalam satu satu masa.. Nasihat saya, fokuslah pd satu perkara dahulu.. Bila kita sudah rasa agak selesa sedikit, dgn mggunakan duit smpanan tdi, kita kembangkan prniagaan kita.. Di situlah pentingnya wang simpanan.. Jika kita tidak menyimpan, b/mana kita hndak kembangkan bisnes kita?biarlah sekecil mana pun bisnes kita, lebih rendah modal yg kita keluarkan, itu lebih selamat utk kita sebenarnya.. Elakkan terlalu byk berhutang kerana akhirnya kita hanya akan menjadi hamba duit di mana setiap bulan, duit pndapatan kita habis utk membayar hutang sahaja..

Ok, sy mnta maaf kerana menulis panjang lebar.. Sebenarnya sy langsung tidak layak utk memberi nasihat kpd anda yg bijak pandai di luar sana.. Sekiranya ada manfaat di dalam tulisan ini, ambillah.. Sy manusia yg tidak sempurna malah jauh dari kesempurnaan.

Eh! Kata ada 10 sebab, kenapa baru 5, dah ada penutup pulak ni? Hehe.. Lagi 5 sebab akan sy bongkar & kupas dlm e-book sy sedikit waktu lgi.. Insya Allah.. Doakan sy yer..

(Ribuan penghargaan buat mentor saya Tuan Baharudin yg telah byk membuka mata & minda saya.. Semoga terus sukses & sy juga ingin ikut jejak langkah tuan :))

18 comments:

  1. bab pengurusan kewangan memang tepat. Sebab saya dah lama terlibat dalam perisian perakaunan dan pakar mengenainya. Kebanyakkan perniagaan memang memerlukan bantuan dalam bab ini. bantuan dan CD perisian 100% PERCUMA. email nama, alamat dan email ke customerserv.cbs@gmail.com. CD akan dihantar PERCUMA>

    ReplyDelete
  2. terima kasih untuk tips2 yang anda kongsikan

    ReplyDelete
  3. Sangat benar atas semua 5 point yang di utarakan.Barangkali tip2 ini diperolihi melalui pengalamann dan ilmu yang ada.Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  4. Saya Mark Snell Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan untuk menyokong perniagaan anda
    atau apa-apa maksud? Kami disahkan dan undang-undang dan antarabangsa
    syarikat pinjaman berlesen. Kami menawarkan pinjaman kepada syarikat-syarikat komersial,
    syarikat dan individu pada kadar yang mampan sebanyak 2%, sama ada
    Jangka pendek atau jangka panjang, atau jika kredit anda tidak baik cukup, kita
    akan memproses pinjaman anda sebaik sahaja menerima permohonan anda.
    Kami adalah sebuah institusi kewangan bebas. Selama bertahun-tahun, kami mempunyai
    beribu-ribu pelanggan untuk menyediakan pelbagai jenis pinjaman, yang ditubuhkan
    reputasi yang baik. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman bercagar bagi apa-apa amaun
    orang di seluruh dunia, kami menawarkan pinjaman peribadi yang mudah, perdagangan /
    pinjaman komersial, pinjaman kereta pajakan / pembiayaan peralatan, hutang
    pinjaman penyatuan, pinjaman rumah, DLL yang mempunyai sejarah kredit yang baik atau buruk.
    Jika anda memerlukan pinjaman sila hubungi kami melalui e-mel
    (Marksnellloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Setuju dengan perkongsian dalam artikel ini.

    ReplyDelete
  6. Estoy contento hoy de que obtuve un préstamo de esta compañía legítima después de muchos años de pérdidas financieras y también me timaron en el proceso hasta que conocí a este gran hombre que me ayudó con un préstamo de $ 533,000 y aconsejaré a todos los solicitantes de préstamos para contactar esta empresa por correo electrónico: williamsloans6@yandex.com, whatsapp en +1 (214) 305-8945.

    ReplyDelete
  7. Halo,
    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

    ReplyDelete
  8. Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan atau ingin memenuhi impian Anda dengan dana? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi tagihan Anda, Mulai atau perluas bisnis Anda?
    Apakah Anda mengalami kesulitan dalam memperoleh pinjaman dari Pemberi Pinjaman atau Bank karena tingginya biaya / persyaratan pinjaman? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian khawatir kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pelamar yang tertarik baik lokal maupun luar negeri tidak peduli jenis kelamin atau lokasi tetapi usia harus 18 tahun ke atas. Mendapatkan
    kembali kepada kami untuk negosiasi tentang jumlah yang Anda butuhkan akan menjadi keputusan yang bijaksana.
    hubungi perusahaan pinjaman Gloria S melalui email: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Salam Hormat

    ReplyDelete
  9. Saya Ny. Mariam Farid, pemberi pinjaman swasta, apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melengkapi kebutuhan keuangan Anda, seperti membayar tagihan, memperluas bisnis, atau melunasi utang? Kami memberikan pinjaman kepada individu, perusahaan swasta atau pekerja pemerintah dengan suku bunga rendah 2% untuk jumlah yang diminta dan tanpa banyak stres atau kertas bekerja dan dengan jadwal angsuran bulanan yang nyaman. Hubungi kami melalui email: (mariamfaridfinancialservices@gmail.com) datang dan berbagi kebesaran perusahaan dan penuhi impian Anda.

    ReplyDelete
  10. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Ratih Wahyu, saya ingin berkongsi kesaksian saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam internet, Tuhan telah menyokong saya melalui Puan Kathleen Brian yang baik ibu.

    Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan enggan meneruskan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar pinjaman dalam talian tetapi saya tertipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeza.

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya bercakap dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Mrs Kathleen, yang merupakan pemilik syarikat pinjaman global. Rakan saya meminta saya memohon dari Puan Kathleen, jadi saya mengumpul keberanian dan menghubunginya.

    Saya memohon pinjaman sebanyak Rp500, 000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu mudah disepakati tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan atas pemindahan kredit, karena fakta bahwa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk mentransfer pinjaman Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah wang tunai Rp500.000.000. Saya sangat gembira bahawa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga Tuhan memberkati ibu Kathleen untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Kathleen melalui e-mel: kathleenloancompany1@gmail.com untuk pinjaman anda.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: ratihwahy@gmail.com dan Kezia yang memperkenalkan dan memberitahu saya tentang Puan Kathleen juga mendapat pinjaman baru dari syarikat itu. Anda boleh menghubungi Kezia melalui e-melnya: keziaarjuna@gmail.com.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.

    ReplyDelete
  11. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  12. CEO PERUSAHAAN PINJAMAN GRAND ALEXANDER
    Email PERUSAHAAN: gracealexanderloancompany@gmail.com
    CEO Tel.: +1(407)792-5682
    WhatsApp: +1(407)792-5682
    Penguji: Ny.Yung kun Eugene
    Alamat: Bangka Belitung, Indonesia
    Hibah Pinjaman: Rp. 100.000.000
    Bank Central Indonesia
    Penguji email: yungkuneugene@gmail.com

    Saya Ny. Yung kun Eugene dari Bangka Belitung, ini email saya jika Anda ingin menghubungi saya: yungkuneugene@gmail.com. Saya ingin membagikan kisah nyata saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman modal ventura sebesar Rp. 100.000.000 dari pemberi pinjaman yang sah. Saya selalu gagal dan saya bahkan scam sampai saya melihat kesaksian Ny. Rahma Henny di platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari GRACE ALEXANDER LOAN COMPANY.

    Saya menghubungi CEO, Ms. Grace Alexander, minggu lalu, saya mengajukan pinjaman dari Mother Grace dan saya terkejut, pinjaman saya disetujui dan setelah 2 jam aplikasi saya, jumlah Rp100.000.000 ditransfer ke bank BCA saya Akun. Saya ingin menyarankan semua orang untuk menghubungi perusahaan pinjaman PERUSAHAAN GRACE ALEXANDER LOAN yang sah.

    ReplyDelete
  13. Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya merasa bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu membeli tiga kali sehari dan juga saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari orang-orang yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020,00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp350.000,00 kepada pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini::( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa pun berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar pada umumnya untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
    Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  14. Halo semuanya

    Asep Novtia::Gmail: asepnovita2@gmail.com

    Dengan fakta bahwa ONE BILLION RISING FUND adalah pemberi pinjaman yang sejati dan saya adalah saksi hidup dari perusahaan ini.  Saya Novita Asep, dan baru minggu lalu saya membaca tentang ONE BILLION RISING FUND sebagai satu (Nyonya Efendi Ratu Lisa) memberi kesaksian tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari perusahaan, jadi saya mengambil bunga karena saya memerlukan uang untuk memperbesar bisnis saya, seperti yang telah saya dengar Sebagian besar teman saya berbicara tentang bagaimana mereka di mana menabung untuk membayar sejumlah uang untuk mendapatkan pinjaman

    Ini adalah waktu saya untuk mengajukan pinjaman secara online dan perusahaan tersebut benar-benar menunjukkan bahwa saya senang karena saya diberi pinjaman kepada perusahaan dan perusahan mo dari perusahaan ini adalah bahwa pemberian pinjaman mereka mudah dan cepat.Saya menyarankan setiap pencari pinjaman untuk mengajukan permohonan ke perusahaan ini dan stres fianacial Anda akan berakhir karena perusahaan itu asli

    Hubungi perusahaan: onebillionrisingfund@gmail.com

    Hanya Berbagi cerita saya dengan Anda

    ReplyDelete
  15. Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya merasa bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu membeli tiga kali sehari dan juga saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari orang-orang yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020,00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp350.000,00 kepada pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa pun berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar pada umumnya untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
    Atas perkenan:ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  16. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}


    WhatsApp:(+44) 7480 729811
    Tel....(+44) 7480 729811
    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  17. Nama saya Nurul Darren, saya di sini untuk memberi amaran yang baik kepada rakan-rakan saya yang memerlukan dana untuk menjadi sangat pintar kerana tidak semua pemberi pinjaman sah di internet ini. Saya hanya mendapati laman web ini ketika mencari maklumat di internet dan saya mendapati bahawa terdapat banyak penipuan di sini berpura-pura menjadi pemberi pinjaman. Kesedaran ilahi saya tidak akan membenarkan saya tetap tenang dan menonton orang yang ditipu setiap kali saya melihat kiriman mereka di internet. Jangan hantar e-mel kepada mereka atau hubungi mereka. jika tidak, mereka akan mengambil wang anda. Saya mengatakan ini kerana saya menjadi mangsa kadang kala saya mengalami beberapa cabaran kewangan dan saya sedang mencari dana. Saya menghubungi salah satu penipuan dan mereka mengambil wang saya. Sekiranya tidak untuk Tuhan yang mengarahkan kesaksian yang benar tentang MIchelle Ramadhan dan Sharon Bagus dan saya menghubungi mereka di dalam e-mel mereka dan saya mengesahkan sama ada ia benar dan mereka mengatakan kepada saya di mana dan bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mengarahkan saya ke pinjaman syarikat ikhlas yang dipanggil CHERYL MARTINS LOAN FIRM di mana saya kemudian mendapat pinjaman, saya sudah mati untuk masa yang lama sekarang. Saya diberitahu untuk menghubungi wakil Puan Cheryl Martins melalui e-melnya (Cheril.martinsloanfirm@gmail.com atau Whatssap: (+2349014625526) Saya memohon pinjaman tidak bercagar sebanyak Rp180.000.000 juta untuk mengembangkan perniagaan saya dan dalam masa 24 jam hari bekerja , keseluruhan proses selesai, bahawa pinjaman itu telah diluluskan dan rekod telah dibayar kepada bank tempatan 2 jam selepas yuran pendaftaran saya. Proses permohonan pinjaman hanya menarik yuran pendaftaran dan tidak ada caj lain, ini adalah email dari kesaksian yang diarahkan kepada saya untuk kejayaan saya alamat e-mel yang membawa saya ke impian saya (bagussharon89@gmail.com) (ramadhanmich14@gmail.com) anda boleh menghubungi saya di e-mel saya: (nuruldarren2@gmail.com)

    ReplyDelete
  18. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete