Friday, August 19, 2011

Makna Doa Di antara Dua Sujud

Makna Doa Di Antara Dua Sujud
Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (Sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)

Mudah-mudahan selepas ini kita akan membaca doa ini dengan penuh khusyuk dan tidak membaca laju-laju ataupun mungkin ada yang sekadar toma'ninah sahaja.

Nota :
1. Toma’ninah perlu dilakukan semasa empat rukun solat iaitu semasa iktidal, rukuk, sujud dan duduk diantara dua sujud.
2. Toma’ninah ialah berhenti sebentar atau tetap atau diam seketika dalam setiap rukun yang disebutkan.
3. Seseorang itu tidak dikira toma’ninah jika dia menunaikan solat seperti burung yang mematuk makanan.
4. Di dalam mazhab Syafie dan Hambali, toma’ninah adalah salah satu daripada rukun solat.
5. Rukun solat jika ditinggalkan maka tidak sah solat.
6. Solat yang tidak sah, tidak perolehi apa-apa pahala.

No comments:

Post a Comment