Monday, August 15, 2011

Memang Degil

Memang degil! Itu saja ayat terbaik utk Cik Puan Laily.. Sudah disuruh erehat tapi dah memang sifatnya yang tak reti nak duduk diam, masih terus-terusan melasak dan aktif bekerja.. Kalau kerja di pejabat tidak mengapa, hanya duduk di kerusi mengadap PC. Ini tidak! Masih degil bekerja berhempas pulas di Irissa Laundry!

13 Ogos 2011
Sebenarnya hari ini merupakan hari pertama Wahyu bekerja di Irissa Laundry. Jadi, byk perkara yg perlu diajar dan ditunjukkan kpd Wahyu.. Dan memang pada hari ini basuhan sgt banyak, jadi kami bekerja tanpa henti sepanjang hari. Ingin membiarkan Wahyu mengangkat basuhan seorang diri, terasa kasihan pula di hati. Implikasinya pada diri sendiri, darah masih lagi terus-terusan keluar.. Malamnya, saya utk berehat dan baring baring sahaja sepnjang malam walaupun di dalam hati, perasaan melonjak2 ingin menjengah kedai, namun ditahankan sahaja niat di hati.

Macamana yer nak berehat2? Hujung minggu ni, mak dah booking aku untuk masak masak 'ngunjung'.. Saper lagi yg nak tolomg mak masak masak kalau bukan aku dan bibik? Anak kesayangan mak kat kl tu mmg susah la nak balik. Almaklumlah, kos pegi balik KL tu, mengalahkan harga ayam di pasaran.. Anak mak yg ada depan mata, mmg mak tak tunggu lah, sbb anaknya ramai dan tuntutan tugas yg sgt besar, jadi sukar utk menolong. Anak mak yg bongsu plak,tak habis habis lagi jmpa kawan2 di KL.. Ramai sungguh kawan2.. Takkanlah anak mak yg sulong ni, nak bg alasan pregnant utk dapat lesen duduk bersantai santai jer kat bilik? Takkan nak biarkan mak yg sakit tu, buat keje kat dapur? Nanti org kata, masak masak utk kwn2 datang boleh pulak, takkanlah masak masak utk mak sendiri, tak boleh ye tak?

Kalau ada yg tertanya2 apa makna 'ngunjung' tu sbnarnya adat org jawa yg akan hntar makanan ke rumah rumah jiran tetangga dan juga saudara mara sempena bulan puasa ni.. Kiranya macam bersedekah la nie.. Tapi, bila perkara yg baik (bersedekah di bulan Ramadhan kan mmg digalakkan), tiba2 dah jadi mcm adat wajib, yang kalau tak dibuat dah macam dosa besar ker, tu yg aku sgt sgt tak setuju dari dulu lagi!



15 Ogos 2011
Dan Alhamdulillah hari ini (15/8/2011), sudah 2 hari tiada lagi darah yang keluar. Tak sabar rasanya menanti nak check up esok. Mudah2an berita baik mengiringi kami esok Insya Allah..

No comments:

Post a Comment